• Sashimi

p-piller och mens...

Hallå tjejer!

Jag slutade med p-piller för att slippa påverka min kropp med hormoner. Jag ville testa hur det e utan, har ju käkat dem i minst 10 år.

Grejen e den att jag hade sjuhäldans mensvärk innan jag började knapra p-piller samt oregelbunden mens.

Nu, när min andra mens kom efter att jag slutade så har jag fått tillbaka mensvärken och oregelbundna mensen. Inte kul.

Någon som känner igen sig?
    Någon som har tips på vad jag kan göra?
    Ska jag gå tillbaka till p-piller för ett drägligare liv??

*rådlös, förvirrad, lessen*

• Svar på tråden p-piller och mens...
  • Lady Marmelade

Jag vet inte riktigt hur du ska göra men jag känner absolut igen mig i det du beskriver. Innan jag började med p-piller var min mens väldigt oregelbunden och jag hade också en hemsk mensvärk. Jag har dock inte provat att sluta med mina piller ännu så jag vet inte hur det blir den dagen jag slutar. Pillerna har illafall gjort min mens regelbunden och tagit bort det mesta av mensvärken samt gjort att jag blöder mycket mindre. Jag antar att du kanske får återgå till dina piller igen eller börja med hormonspiral, p-stav eller något sådant om du inte vill ta piller.

• pickolina

Har läst de sista dagarna att jättenattljusolja ska hjälpa mot mensvärk pga att det stabiliserar den obalans man har i hormonerna som ger mensvärk..

Vet inte om det är sant men jag har läst en del om det och det var även någon som rekommenderade det mot mensvärk i en annan tråd.

Jag var idag på konsum och köpte en multivitamin som även innehåller jättenattljusolja.. :)

• Sashimi

Jag provade jättenattljusolja för 15 år sen (innan jag käkade p-piller) och det hjälpte inte ett dyft. Men kanske hade jag fööör starka menssmärtor då för att det skulle hjälpa?

Nu kanske det skulle hjälpa men jag e skeptisk pga att det inte hjälpte då.

• pickolina

De alternativ som jag vet är just p-piller, vilket du slutat med och värktabletter eller antidepressiva som oxå ges för pms.

• Lady Marmelade

Jag tycker du ska boka tid hos barnmorska eller gynekolog och gå igenom olika p-metoder för att hitta nåt som funkar bra för dig. Om du inte hade problem med p-piller i form av biverkningar och inte bör sluta med piller pga av någon annan risk skulle du kunna fortsätta med dessa. Hur kom det sig att du bestämde dig för att sluta med pillerna?

• Sashimi

Jag kunde inte bli blöt av mig själv, var ofta torr och lusten var inte riktigt som skulle.. Därför slutade jag med p-piller, nu känns det mycket bättre på båda de fronterna. :D

Svar på tråden p-piller och mens...