• Bröllopstokiig

    Smoking och dess tillbehör????

    Har man hängslen som är svarta eller vita till smoking? Är det vanligt med väst eller fluga till smoking och slutligen .... kan man ha en sån där fuskväst till smoking eller ska det vara en riktig...? Gud va mycket att tänka på! Önskar att det bara var att gå på bröllopet utan en massa etikett... det förtar halva nöjet.

  • Svar på tråden Smoking och dess tillbehör????
  • Bröllopstokiig

    Skrev lite fel... menade väst eller midjeband....
    Undrar dessutom vilken färg näsduken ska ha... jag blir frustrerad av att inte ha full koll....;)

  • Bröllopstokiig

    Jag tror inte man bär hängseln till smoking utan till smoking bärs ju en maggördel.

    Dessutom kan man hoppa över västen, det är inte obligatoriskt med väst till smoking.

  • Bröllopstokiig

    Näsduken ska vara vit och om man väljer att bära väst ska den vara svart, vit väst har man endast till frack.

  • Bröllopstokiig

    Är det obligatoriskt med maggördel?

  • Bröllopstokiig

    Är det något annat man ska tänka på?

  • Bröllopstokiig

    Ja den hör ju till smokingen preics som hängslen hör till frack.

    När maken och jag var på smokingfest i våras körde han med sin vanliga svarta finkostym med vit skjorta och svart fluga, alltså ingen riktig smoking. Kanske kan fungera?

  • Bröllopstokiig

    Vi har smokingen, vit smokingskjorta men fick en vit fluga till den och en vit väst... har lånat den och vet inte riktigt hur det ska vara nämligen... är inte så van på området...

  • Bröllopstokiig

    Fick dessutom ett par svarta hängslen till också...

  • Bröllopstokiig

    Som sagt, västen kan ni hoppa över men vit fluga till smoking blir liksom en smula fel...

    Kan ni inte försöka fixa en svart fluga? Finns färdigknutna att köpa som inte är så blodigt dyra. Köp i n t e oknuten, är man inte van att knyta fluga så blir det lite väl svettigt...

  • Bröllopstokiig

    Ska gå och köpa en svart fluga i morgon... lyssnar till ditt tips om färdigknuten... annars lär vi inte komma i tid...
    hur var det med gördel?

  • Bröllopstokiig

    När ni var på smokingfesten... hade killarna hängslen då eller var dem utan sådana?

  • Bröllopstokiig

    Drog inte av de kavajerna för att kolla, tihi... Ni kan hoppa över hängslena, till smoking går det bra att bära bälte om det är sådana byxor att man kan ha det till.

    Ha så trevligt!

  • Bröllopstokiig

    Tack för all hjälp,
    Den var väldigt uppskattad kan jag lova!!!

  • Bröllopstokiig

    Svart fluga, svarta hängslen, svart kummerband ("midjeband") och vit skjorta. Allt annat är "dansbands-varning"

  • Bröllopstokiig

    Lisa,

    När det gäller smoking så kan man välja antingen väst eller maggördel (cumberbund) och fluga. Färgen är valfri eftersom smoking inte är lika strikt som fracken vilken kräver vit piké skjorta och fluga om det är i damers sällskap. Hängslen skulle jag rekommendera eftersom det i smokingbyxor inte finns hällor och byxorna måste ju sitta snyggt och inte kasa ner så att det blir ett glapp mellan västen eller gördeln och byxorna. Dessutom riskerar man att trampa sönder byxorna om de kasar ner.

    Lycka till!

  • Bröllopstokiig

    Lisa,

    Jag glömde att tala om att det kvittar om det är "fuskväst" eller en med rygg i eftersom det är ett etikettsbrott att ta av kavajen. Det är förövrigt därför västen görs utan rygg - för att slippa ett lager tyg till på ryggen. Tänk också på att en enkelknäppt smoking (liksom en frack) aldrig ska knäppas.

Svar på tråden Smoking och dess tillbehör????