• Johanna85

Johanna85 är gift! (Lååångt+bilder)

Plats: Karlslunds Herrgård (www.karlslundsherrgard.com)
    Dag: 11/2-2006

Klockan sex ringde klockan och det var för en gångs skull inte svårt att gå upp. Men frukosten däremot var lika svår att få i sig som vanligt. Tog en snabb dusch och smörjde in mig med body butter papaya för att istället för parfym. Lite innan halv åtta körde m2b mig till frisören där jag mötte min tärna. Jag var inte ett dugg nervös, satt och läste tidningar medan jag fick håret fixat och frukt och mackor innan sminket skulle ordnas. Vid kvart i tolv kom m2b till frisören, han var så fin! Fast att han inte hade tagit på sig hela outfiten än... Frisören körde oss till herrgården, var där vid tolv och hade då en 30 minuter på oss att få på oss alla kläder innan fotografen och marsalken skulle komma.

Fotograferingen var superkul! Trodde att det skulle vara svårt att ta sådana bilder, men gud vad kul det var! Skrattade, pussades och poserade i nästan två timmar. Något jag absolut vill göra igen, vet inte när bara...

Efter det byte jag om till mjukisbyxor igen och min ?Soon To Be Mrs Skoglund? tröja och tofflor, tog det lugnt en stund och åt lite sallad. M2b och marsalken åt pizza som bröllopskordinatorn åkte i väg och köpte. Förstår inte hur de fick i sig en pizza...Vid tre började de första gästerna anlända så då var det bara att byta om igen och hålla sig gömd fram till klockan fyra då vigseln skulle börja. Från rummet vi var i hade vi utsikt över presentbordet! Mycket spännaden, speciellt med tanke på att vi inte hade önskat oss presenter utan resebidrag... Ändå växte presenthögen sig allt större ju fler gäster som kom. När alla gästerna var på plats i stora salongen, vigselförättaren hade kommit, solisten och pianisten var på plats var det dags att börja. Kordinatorn gav täcken åt pianisten som började spela och vi gick in...

Så här såg vår vigsel ut:

Ingångsmarch: Wagner

Inledningsord:Han kanske är den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på vår jord. 
    Hon kanske är den ende som uppskattar hur fantastiskt han är i varje liten sak som han gör, i varje liten tanke. 
    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger. Och tror att de flesta kanske missar det hos den andre. Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen. 
    Han har förstått, hon har förstått- därför är vi här idag.

Musik: "Av längtan till dig"

Frågorna, ge varandra händerna, ringväxling etc.

Musik: "Det vackraste"

Vigselförättaren läste en dikt dikt

Utgångsmarch: Mendelsohn

Efter vigseln gick vi ut ur salongen och dörrarna stängdes bakom oss. Vi fick champagne och sen gick vi tillbaka in i salongen igen för att träffa alla våra gäster som också blev serverade champagne. Svärfar utbringade brudskålen och sen blev vi fotade i en och en halv timme! Nästan alla gäster hade digitalkameror som de ville använda till max, kände mig som en skådespelare på en filmpremiär *ler*.

När minglet och fotograferingen var över så gick alla upp övervåningen för att börja middagen. Vi gick först upp för trappan ensamma innan alla andra följde efter. Det var nedsläkt, lite musik i bakgrunden, ljus och rosenblad på varje trappsteg. Det var magiskt! Så härligt att få gå upp för en sådan vacker trappa tillsammans med min man. Båda var helt tysta och bara njöt av den lilla promenaden upp till övervåningen.

Middagen var jättegod! Lax- och löjromstårta med dill olja och vitt vin (jag drack champagne) till förrätt. Ankbröst med apelsinsås och potatisgratäng och rött vin till huvudrätt. Apelsin- och safransglass med fruktfyllda smördegsstrutar och dessertvin till efterrätt. Vår toastmaster gjorde ett jättebra jobb, han hade skrivit telegram från bland andra SJ (vi hade ett pendelförhållande i tre år), Göran Persson och Pär Nuder och jag fick även ett från Robinsson-Robban (internskämt). Han hade även skrivit en sång ?Mors lilla Johanna?

Mors lilla Johanna i satden gick.
    Rosor på kinden och solsken i blick.

Stegen är små och himlen är blå.
    Bara jag slapp att så ensam här gå.

Brum, brum, vem kommer här?
    Bromsarna knakar. En kille visst det är!

Lurvig är kroppen, men Johanna blir glad.
    Åh, en kille det var bra se god dag.

Klappar på killen med händer små.
    Räcker fram munnen, se där smaka på.

Alex han pussar mest allt vad det är.
    Hör du, jag tror att du har blivit kär.

Mor fick nu se dem, gav till ett skri.
    Alex sprang bort, nu är leken förbi.

Å varför skrämde du undan min vän?
    Mor lilla, be honom komma igen!

Vi hade sammanlagt tolv talare som alla var underbara! Speciellt minnesvärt var Alex tal till mig som fick många att storgråta och Alex systerson på sex år som ställde sig upp och sjöng en egen version av Rudolf med röda mulen a.k.a. Alex med röda bilen.

När middagen var över så fortsatte festen på nedervåningen där vi hade presentöppning och åt chokladmoussebakelser och han umgås med våra gäster. Alex syster och bror höll sitt tal medans vi åt bakelser och drack kaffé och té. De hade tagit med sig projektor och gammla dia bilder från Alex uppväxt. Det var blandade bilder, både fina lite mer allvarliga bilder och bilder från diverse töntperioder från hans tonår. Mycket uppskattat! Bildvisningen avslutades med bilder från hippan och svensexan.

Vi hade lite dans och pratade mer med gästerna och kramades i massor! Sen var det dags att för oss att åka till hotellet. Båda var så trötta och helt slut i kroppen så det var skönt att sätta sig i taxin och slappna av... Vår svit var jättefin och helt nyrenoverad. Det var underbart att krypa ner i badet och dricka massor med mineralvatten och prata om allt som hänt under dagen, champagnen som fanns lämnade vi till dagen efter.

SLUT!

Först gången vi träffade kordinator sa han att det finns inget roliagre än att gifta sig. Och nu så här i efterhand kan jag säga att han hade rätt! Vilken rolig och underbar dag! Synd att man inte får göra om den...

Lite tips som jag vill dela med mig av:

Festprogram var uppskattat (även fast våra var mycket enkla, hur de ser ut spelar ingen roll, det viktiga är innehållet)

Ha digitalkameror på borden så att så många perspektiv av festen som möjligt kommer med på bild.

Om ni har möjlighet, ha en kordinator! Det underlättar så enormt mycket. Vi behövde inte göra någonting som hade med festen att göra, bara bestämma hur vi ville ha det. Vi hade sån tur att kordinator ingick när man hade festen på herrgården vi valde. Allt var ordnat så vi var lika mycket gäster som de andra gästerna, SKÖNT! Inget att oroa sig för.

Lägg ner mycket tid på ringen, den är viktig, mindre tid på blommorna. Det är ändå ingen som bryr sig.

Ha en riktig fotograf! Även om det är dyrt så är det absolut värt det! Våra bilder blev så fina och tackkorten är underbara.

Slappna av dagarna innan och bara njut av dagen. Ingen märker om någonting går fel, bara bruden *ler*.

Lycka till alla blivande brudar och njut av den underbara dagen!

Hälsningar
    Johanna85 (Fru Skoglund)

• Svar på tråden Johanna85 är gift! (Lååångt+bilder)
  • Gerda

Som vigselgäst fick jag äran att se brudparet live och det var så underbart att se Johanna och Alex tillsammans. Allt var verkligen vackert!

Grattis tjejen!
    (tyskland nästa år för sprit och barnvagn ;))

• dala82

Stort grattis! Vad fina ni var! :)

• Johanna85

Tack för de snälla orden...

Nu finns det fler bilder!

• Johanna85

Tack Gerda! Nu är det din tur! Tyskland here we come!

• helena_h

hej! jag ska också bli en fru Skoglund! Vad fina ni var!

• elora

Önskar brudparet all välgång och lycka till!!! Ni var jättefina och du beskrev dagen som en Dröm ;)

• augustibrud 06

Johanna 85
    Jättefina bilder, såg att vi har likadan förlovningsring bra smak :)
    Vigselringen passade väldigt bra och är himla fin, var har du köpt den?
    Grattis än en gång

• Johanna85

augustibrud 06

Tack så mycket! Ringen är gjord av Atelje Lennart AB i Västerås (www.ringar.info) Låt inte den röriga hemsidan skrämma dig. Jättebra service och bra pris. Han använde min förlovningsring som mall när han gjorde ringen för att skenorna skulle passa ihop. Betalade 10 000 kr för
    den (7 st princesslipade diamanter totalt 0,36 ct, TW & VVS) Har sätt liknande för 17 000 kr fast med sämre kvalitet på stenarna hos de stora kedjorna.

• Rocaza

Åkte ni på bröllopsresa direkt efter? Såg nämligen att det var kort från ett flygplan med skumpa och grejer! Härligt! Isf vart åkte ni?

• Johanna85

Rocaza

Vi gifte oss på lördagen och åkte till Fuerteventura (www.fuerteventura.com) på måndagsmorgonen. Det var jätteskönt att åka iväg direkt.

• Sanasol

Lät som ni hade en jättefin dag! GRATTIS IGEN! Kram Blivande fru Myhr! :D

Svar på tråden Johanna85 är gift! (Lååångt+bilder)