• Bonanza

Varför måste man ha en jäkla klänning för?

Jag har världens klänningsdilemma. De senaste åren har jag sagt att jag vill gifta mig i min balklänning som jag har designat själv och som är måttsydd för mig. Problemet är nu bara att den är måttsydd för mig som jag var för 3 år sedan, och en liten bebis sen. Min kropp har ju självklart förändrats av graviditet, förlossning och amning, och det fattas nu en decimeter för att jag ska kunna stänga klänningen. Då är frågan vad jag ska göra:

1. Banta som fan och hoppas att jag kommer i den tills juni? Och hoppas att allt sitter på rätt plats då, så att det inte ser konstigt ut

2. Hyra/köpa en brudklänning.

3. Köpa en fin vit klänning som inte är brudklänning.

Vi ska gifta oss utomhus, och min sambo ska nog ha en ljus kostym, så jag vet inte riktigt vad som passar. En del av mig vill ha min klänning, en annan del vill ha en riktig brudklänning och en tredje del vill ha det enkelt och romantiskt med en vanlig klänning och blomsterkrans i håret. Så svårt!!

Har ni några synpunkter? Lite handlar det om vilket slags bröllop jag vill ha också. "Vanligt" med riktig klänning och högklackat och uppsatt hår eller "bondromantiskt" med finklänning, blomsterkrans och barfota? Så svårt att veta! Festen ska vara samma oavsett val av vigsel och klänning.

Någon som kan bidra med tankar?

• Svar på tråden Varför måste man ha en jäkla klänning för?
  • Freddans fröken

Hyr/köp en klänning som du verkligen kan ha nu. Sen kan du ju välja att banta eller inte banta som du vill.

Men det är dumt att späka sig för en klännings skull.

• Gemma

Jag vet! Jag tog för inte så länge sen en hel hög kläder (allt från korsetter till kostymer) till skrädderi Royal på Östermalmstorg, p g a att jag lagt på mig några kilon.
    Efter några vändor fick jag tillbaka alltihop och det satt perfekt! Tro mig, de kan trolla.
    Pris: 1200:- för ändring av en kjol, en korsett, en kavaj, ett par byxor samt kemtvätt av en kappa. Inte så pjåkigt va?

• Bonanza

Gemma - det låter ju bra. Jag måste räkna in resan till stockholm i priset då också.

Hur bestämmer man sig för vilket slags bröllop man vill ha egentligen?

• Miss Tess

Jag antar att det inte går att sy om din balklänning eftersom du inte har tagit upp det som ett alternativ?

Mitt råd är att du börjar kika runt på de olika alternativen. Jag har märkt (med erfarenhet av bröllopsplanering) att det man tror man vill ha kanske inte alls är det man vill ha när man verkligen är ute och provar.
    För mn egen del hade jag nog kört på en "vit finklänning". Våren och sommarens stora färg 2006 är ju vit och det kommer komma hur mkt fint som helst.

• Miss Tess

Det finns säkert en duktig skräddare där du bor oxå.

• Hej baberiba

Jag hade nog gjort en kombination av allt, välj en fin men enkel brudklänning kanske ngt i chiffong med trumpetärmar till denna klänning kan du ha blomsterkrans och vara barfota.....så häftigt.....

www.yala.se

www.mipaform.se

Här finns lite tips....

Lycka Till !

• Millan28

Är det länge sedan du fick barn? I så fall kanske du fortfarande går ner i vikt och kommer att kunna ha den i juni. Vill du gå ner i vikt så varför inte sikta på att försöka komma i den och då lägga om kosten/träna (inte tokbanta) så att du gör det?

Mitt förslag är att du i så fall köper en enkel sommarklänning som "reserv" så att du slipper känna dig stressad om du inte når målet. För den kanske du har användning av sen med....

• Gemma

Bonanza: Man bestämmer sig för vilken / vilka saker som är viktiga för en själv och mannen. Och sen listar man allt i viktighetsordning. Listan kan t ex se ut såhär:

1. Sommarbröllop
    2. Domkyrkan i Lund är bokad
    3. 250 gäster (välj lokal därefter)
    4. Mannen kräver disco till 03 (välj lokal därefter)
    5. Klänningsbudget: 7000 inkl. skor, sjal, väska o underkläder

Detta innebär alltså en klänning som är stilig nog för domkyrkan, hyfsat bekväm att dansa i, passar in budgetmässigt och inte för varm och otymplig eftersom det är sommar.

Hoppas detta var till någon hjälp.

• Gemma

Tycker personligen inte att gå ner i vikt-aspekten borde styra, om du inte hade tänkt gå ner ändå. Det blir tillräckligt många stressmoment ändå, utan att man pinar sin stackars kropp.

Svar på tråden Varför måste man ha en jäkla klänning för?