• Bröllopstokiig

Kände ni när ni var gravida??

Hej,

har hört från flera av mina väninnor att de liksom KÄNDE i hela kroppen att de var gravida, innan de märkte att mensen var sen, och innan graviditetstest var gjort. Jag och min sambo har nyligen börjat våra försök att få barn, och jag tror att just nu kan jag vara i ägglossningsperioden. Otålig som jag är vill jag såklart att det ska hända något på en gång (ej realistiskt, jag vet), och jag vaknar nu på morgnarna med en förhoppning om att jag ska känna mig "annorlunda" på något sätt: Halsbränna, illamående eller vad det nu vara månde...Efter en lång utläggning: Ni som har varit/är gravida - kände ni då "direkt" att något var annorlunda i kroppen?

• Svar på tråden Kände ni när ni var gravida??
  • Bröllopstokiig

Nope, mer en instinkt om att det kan var något på gång. Men inga fysiska defekter....

• Bröllopstokiig

Hej Maria!!
    Jag vet inte hur jag ska föklara, men jag kände det som att någonting var på gång, inte genom illamående eller nåt sånt!! Utan bara rent själsligt. Fast sen när mensen var sen och jag tog graviditets test så visade det ingenting, jag fick prova två ggr till någon vecka senare för att det skulle synas!!!
    Hur mår du då?
    Precis, visst vill man att något ska hända på en gång, för en del brukar det ta ett tag...för vissa "fäster" det på en gång! *ler* Jag slutade med p-pillren i mars 2000, födde vår dotter i december 2000!! Så jag blev ju med barn ganska omgående!!
    Lycka till!!!! Är du uppe på BT? Gå in på chatten så kan vi kanske prata lite!!
    Kram/Melody

• Bröllopstokiig

Melody: Hur många dagar efter förväntad mens tog det innan du fick positivt utslag?
    Jag är nu 10 dagar sen men inget resultat ännu...

• Bröllopstokiig

Jag började må illa ungerfär samtidigt som jag fick possitivt utslag på test. Ca 3 veckor efter utebliven mens.
    Kände mig chockad första gången och upprymd andra gången. Denna gång känner jag mig nog otålig om det inte blir när jag har tänkt...

• Bröllopstokiig

Är det alltså inte ovanligt att gå så här många (10) dagar efter utebliven mens???
    Jag har börjat fundera på om det är ngt annat konstigt...

• Bröllopstokiig

Första tecknet vid mina 3 senaste (troligen sista) graviditeter var en enorm trötthet. Inga ömma bröst, inget illamåande, "bara" en trötthet som om någon slagit en klubba i huvudet på mig. Slocknade nästan så fort jag kommit hem från jobbet och gick i en dvala hela dagarna. Denna trötthet började jag känna ca en vecka innan beräknad mens, alltså ca en vecka efter befruktningen. Det är också vid den tidpunkten som ägget fäster i livmoderväggen så det är ganska rimligt att man kan börja känna det då.

Vanligast är dock att graviditetssymtomen kommer igång på allvar först någon vecka efter utebliven mens.

• Bröllopstokiig

Första gången hoppades jag nog mer än att jag "kände det" men andra gången kände jag direkt att jag var med barn. Häftig känsla.

• Bröllopstokiig

Jag känner att jag är gravid innan mensen uteblir. Med mitt första barn hade jag ont i brösten. Tecken som funnits med alla tre barnen är att jag blir otroligt känslig för lukter. Sist var min man tvungen att vädra då han ätit en banan. Jag tyckte rummet var fullt av bananlukt. Dagen efter gjorde jag ett grav.test, och mycket riktigt var jag gravid. Ett annat återkommande tidigt tecken är att jag får kramp i ligamenten som håller upp livmodern. Det kan göra riktigt ont.

• Bröllopstokiig

Jag sitter här själv nu 7-8 dagar efter ägglossning och jag vill ju veta NU!!! om det har tagit... Men tyvärr så kan jag ju inte mer än att hoppas... fast jag hade halsbränna igår (och det har jag aldrig) osså börjar jag bli mer hungrig... men det kan ju ha andra orsaker...

Förra gången jag var gravid (slutade i missfall) så var första tecknet att mensen uteblev... ett par veckor senare så blev jag illamående precis närsom, men jag kräktes aldrig... Sedan den där grymma tröttheten, jag kom hem från jobbet, somnade och vaknade när det var dax att gå till jobbet...

• Bröllopstokiig

När jag väntade min son fick jag ont i brösten ca 1 vecka innan mensen skulle kommit. Jag åt då p-piller men testade och fick positivt utslag. Nu väntar jag barn igen, fick negativt besked på grav-testet fram till andra mensen skulle varit. Dock började magen växa i sjätte veckan (japp, kroppen vet hur det går till femte graviditeten) och jag blev trött så jag visste vad som var på gång ändå.
    Har inte mått illa under någon graviditet.

Svar på tråden Kände ni när ni var gravida??