• Bonanza

Kan man skjuta upp mensen?

Jag har nyss upptäckt att jag kommer ha mens på min bröllopsdag, inte så jättekul precis! Jag vill inte käka p-piller, för vi ska försöka bli med barn i den vevan.

Finns det något annat sätt att skjuta upp mensen på? Eller måste jag finna mig i att vara ofräsch och uppsvullen och ha ont på vår stora dag?

• Svar på tråden Kan man skjuta upp mensen?
  • Ananas

Det finns en tablett som heter Primolut-Nor som man kan ta för att skjuta upp mensen. De skrivs ut av läkare och man börjar ta dem ett par dagar före förväntad mens och så kan man ta dem i 10 dagar.

Ett tips är dock att skjuta upp mensen månaden eller två månader innan, då det kan vara så att man mår lite kymigt av dem och att man kan få en genomblödning ändå om man har otur.

Det är hormoner men det är ju inte p-piller som man tar under längre tid.

du kan läsa mer på fass.se

• Bonanza

Men det kan jag inte äta om vi försöker bli med barn eller? Tack för tipset dock!

Jag får väl hoppas att jag blir gravid så att mensen inte kommer, men att jag inte vet om det på bröllopsdagen så att jag kan dricka champagne med gott samvete.

• Ananas

Nej, man ska inte ta det när man är gravid, så där får du nog välja... Antingen försöka skjuta upp mensen i god tid innan, eller försöka bli gravid. Tänk bara på att man kan vara rätt trött och illamående och lite uppsvullen även av en tidig graviditet! Ni kanske ska börja försöka precis efter du har skjutit upp mensen färdigt? Eller är det ett måste att ni blir gravida precis före bröllopet? Ett barn kommer när det kommer, för vissa går det väldigt väldigt fort och för andra tar det månader och år...

Jag önskar dig all lycka i vad du/ni än bestämmer er för och jag hoppas att du snart har ett litet pyre i magen. :)

Kram
    Ananas
    gravid v23

• Bonanza

Ananas - jo, jag vet hur det var sist jag var gravid. Vi kanske får skjuta upp det en månad. Å andra sidan finns det ju inga garantier för att det går lika fort som förra gången, och då känns det ju dumt att ha missat ett försök.

Äsch vad krångligt det ska vara då!

• f.d. Svart brud

Jag har tagit p-piller, där man kunnat ta ett par kartor i rad utan problem och skjuta på mensen i någon månad. Men då blir man "dubbelt" belastad månaden därpå och det var inte så skönt direkt.

Det finns ju även gestapuran som används för att reglera mensen så den blir regelbunden, men jag vet inte hur den används för att avskiktligt skjuta på mensen. Själv tog jag den i några år konstant och slapp mensen helt pga riktligt J-lig mensvärk.

• f.d. Svart brud

Åh, glömde förstås säga att det bästa är att kontakta MVC eller gyn, så hjälper de dig.

• Tess**

Jag ska också enligt min beräkningar ha mens under vår bröllopsresa direkt efter vårt bröllop. Inte SÅ kul!!!
    Jag fick nu utskrivet Primolut - Nor av min gyn och hon sa att det är bra att skjuta upp mensen några månader innan, bara för att man just kan bli lite "aggresiv" av dom. Det är ju ett gulkroppshormon så 3-4 dagar innan beräknad mens ska man börja och sedan fortsätta i 6-7 dagar (ligger förpackade 10 st) mensen ska sedan komma ett par dagar efter sista tablett. Jag ska nog redan nu skjuta på den i april eller i maj för att vara på den säkra sidan. Gifter oss i slutet av juli.

Svar på tråden Kan man skjuta upp mensen?