• Vänersborgs Pia

Kroppen efter att man har fått barn?

Kanske en riktigt dum fråga...
    Menn jag frågar ändå...

Hur blir ens kropp efter att man har fått barn?
    Jag menar magen blir ju jättestor osv när man är gravid...

Finns det nån sida att läsa om sånt här så skulle jag vara tacksam om nån kunde skriva upp den...

• Svar på tråden Kroppen efter att man har fått barn?
  • Swing

Jag kan knappt tänka på nåt gott så går jag upp i vikt. Höll igen lite när jag var gravid (2 barn) och gick bara upp 10 kg. Bröstvävnaden kändes möjligen lite lösare efteråt, men inget "extra" häng kopplat till graviditet/amning. Snarare naturliga förändringar pga tid... Magen är också helt okej och jag har inga bristningar. Har faktiskt fått kommentarer från folk som inte tror att jag fött barn för att jag ser så välbevarad/oskadad ut! Vet inte varför jag haft sån tur i just detta fall (haft otur med mkt annat), men visst är jag glad för det!!!

• Lyckligt gift!

Jag har 3 barn, och är inte ett dugg tjockare nu än innan. Det beror nog dels på hur du äter under tiden, och hur du jobbar med magen efteråt. Man behöver inte få en pösig mage, fast ett tag efter så är den väl inte så snygg....men det är inget man bryr sig om just då....jag lovar!

• Vänersborgs Pia

Hur gör man för att magen ska gå tillbaka på ett bra sätt?

Finns det nått man kan göra åt bristningarna?

• Swing

Leva sunt och äta rätt. Träna lite lagom, om du kan och orkar. Jag smorde mage och bröst. Rekommenderar shea- eller kakaosmör, sheasmörolja eller nånting liknande. Crearome tillverkar många bra oljor och dom säljer på nätet. Moonsun har en butik i Gamla Stan med deras produkter och dom säljer visst också på nätet. Body Shops Body Butter tycker många är bra och dom finns i olika varianter. Weleda har en speciell olja, finns i hälsokostbutiker. Vill varmt rekommendera Crearomes Jojobaolja. Den är halvfet, smakfri och inte så kladdig. Passar till 'allt'. Torrt hår, torr hud. Smörjer ofta in underlivet, eftersom jag vill hålla det mjukt och inte få skav och ömhet. (Har välutrustad make).

• Agouza

Man kommer finfint i form genom att gå lååååååååååååååånga promenader med barnvagnen sen. Perfekt träning.

Jag vägde 62 innan jag blev gravid, gick upp 16 kg och är nu ett år efter förlossningen nere på 64 kg. Min mage kanske inte är platt och tajt, men jag går i mina gamla kläder.

Brösten är helt klart INTE fasta längre, men i bh ser man ingen skillnad. Gick från B75 till E75 och tillbaka. Är nog egentligen mer B nu, men inget jag hänger läpp över.

• Agouza

Alltås jag hade en större B förut, nu är brösten något mindre....

• ladymarmelade

Jag fick inte en enda bristning på hela kroppen när jag var gravid :) Jag höll igång blodcirkulationen genom att använda en typ skrubbvante (om du förstår vad jag menar...) varje gång jag duschade. Skrubbade lite extra på just mage, midja, lår och bröst, där det väl är vanligast att man får bristningar.

Sen smörjde jag mig med Apotekets olivolja varje kväll. Tror det funkar minst lika bra som andra dyra cremer och grejer.
    Har en väninna som använde alla möjliga konstiga, dyra cremer som skulle mjuka upp huden och töja och allt vad det var. Hon fick bristningar hela vägen runtom :(

• Agouza

Fick bara bristningar på höfterna och på brösten, men de syns knappt. Det spelar ingen roll att du smörjer, för det är underhuden som brister. Ska du undvika brisningar, ska du se till att ha rätt gener....

Fast det är ju skönt att smörja, så man kan ju göra det av den anledningen. Jag smörjde magen med olja, det var rätt mysigt.

• Carolinque

jag fick inte heller några bristningar vid magen... och jag använde "ingenting"
    men däremot fick jag bristningar vid brösten, vilket inte är så konstigt med tanke på hur stora de vara där ett tag ;)

• Tess**

Har fått två barn med 4 år i mellan. Har ca 9 kg som är "kvar" sedan första barnet. Håller på att beta av dom nu inför bröllopet i juli. Har inte gått ner något i vikt men märker att kroppen är fastare, muskler väger mer än fett- hoppas jag . Har inte fått några bristningar vid graviditeterna, har också hört att det sitter i generna om man får det eller ej.

Svar på tråden Kroppen efter att man har fått barn?