• Bröllopstokiig

Sockerfri dessert?

En av våra vänner är diabetiker, och vi har alltid problem att ordna sockerfria desserter till honom, eftersom han helst inte äter för mycket fruktos heller. Någon som har tips på goda desserter utan socker, eller med en ersättning som även en känslig diabetiker klarar?

• Svar på tråden Sockerfri dessert?
  • Bröllopstokiig

Vill han själv absolut inte äta socker? Annars kan även diabetiker äta vanligt socker utan problem, min blivande har diabetes, men han kan äta socker, det är bara att ta lite extra insulin istället. Speciellt om han normalt håller på kosten så är det inga problem att göra det vid enstaka tillfällen.

Sen vet jag iofs att det beror på vilken typ av diabetes man har, äter han bara tabletter mot den så är det svårare att reglera än om man tar sprutor.

En lämplig efterrätt som inte behöver innehålla så mkt socker är kanske att göra en pajdeg som innehåller mkt lite socker (eller endast canderel eller liknande ersättning) och som fyllnin tex blåbär som är osötade?

Hoppas ni får till något gott åt honom!

• Bröllopstokiig

Det beror nog på hur allvarlig diabetes man har. Jag har en moster och en kusin som har det och min moster äter ALDRIG något. Hon mår helt enkelt inte bra av att ta lite mera insulin. Min kusin däremot hanterar enstaka gånger precis som så att hon tar lite extra insulin.

Kanske det bästa är att fråga honom själv?

• Bröllopstokiig

Jag ville bara tipsa om boken:

Dessert, såklart!

Dessertbok för diabetiker och alla andra som vill äta gott och hälsosamt
    Text: Kerstin Lindblad,
    Recept: Magnus Johansson,
    Näringsberäkningar: Anette Järvi
    Foto: Wolfgang Kleinschmidt

Man kan kanske låna den på biblioteket och därigen få lite inspiration till dessert.

Lycka till!
    Jema

• Bröllopstokiig

Cecilia,
    det beror kanske på att många äldre har typ2 diabetes som innebär att man reglerar med tabletter och då måste ma hålla på kosten eftersom du inte kan ta tabletter på samma direktverkande sätt som sprutor.

Med tabletter måste man reglera i förväg och därmed undvika socker istället för som när man tar sprutor reglera i efterhand efter vad man ätit.

• Bröllopstokiig

Hon tar sprutor. :)

• Bröllopstokiig

Cecilia, eftersom du inte givit nåt tips än kanske det är bättre att du skapar en ny tråd där vi kan diskutera vidare om detta, denna var avsedd för tips om desserter. Ditt första inlägg var inte direkt något som tillförde något tips utan bara diskuterade diabetesen som fenomen. Intressant att diskutera men kanske inte just här. Nåväl, Bibi, här kommer ett förslag jag fick från min blivande:

Äppelkaka med mkt kanel och sockerfri glass (inget socker i äpplekakan, möjligen canderel).

• Bröllopstokiig

Men jag trodde att du ville veta... :(

Jag tycker fortfarande att det bästa är att prata med honom själv. Är han känslig så är det ju tråkigt om det blir fel.

• Bröllopstokiig

Bibi,
    Hittade en bra sajt för dej att själv surfa in på:
    www.alltomdiabetes.com/cookbook/index.asp

där finns massor av tips på recept till diabetiker, som du kan ögna igenom, kanske finns där något som liknar det ni ska ha till övriga. Det är ju kul om det kan vara så likt som möjligt iaf!

• Bröllopstokiig

det går att byta ut sockret i det mesta mot canderel strö
    ett tips från mig är
    en skiva toast med tex sötad philadelphia med lite lime/citronskal i
    och lite marinerade bär typ jordgubbar med basilika och lime/citron + skal och ev lite sprit

Svar på tråden Sockerfri dessert?