• Anna_A

Kan rödguld bli vitguld?

Jag och min sambo förlovade oss för drygt ett år sedan. Vi valde likadan ganska breda släta ringar i rödguld men nu ångrar jag mig SÅ att vi inte tog vitguldsringar istället.

Kan man göra om en rödguldsring till vitguld, är inte alls insatt i sådant här som ni märker men går det tex att lägga vitguld ovanpå själva ringen som den ser ut idag?

• Svar på tråden Kan rödguld bli vitguld?
  • SpookysKira

Jag fragade en guldsmed om det har att tag sedan, eftersom jag har en massa smycken i rott guld som jag aldrig anvander langre.
    Han sade att det gar att rodinera rott guld, men rodineringen slits bort ganska snart, och man maste konstant ga och "doppa om" ringen for att den ska fortsatta se vit ut.

• lycklig75

Jag har en del rött guld som jag ville göra om till andra smycken och jag vill ha det i vitt guld. Det är inga problem att göra om rött till vitt då allt guld är rött från början. Det finns inget vitt guld det är piggment som man blandar i när man smälter ner guldet. Så som svar på din fråga man kan göra det vitt av rött guld men du måste smälta ner och göra om..

• Millemoj

Allt guld är egentligen rött guld, vitt guld är endast rodinerat rött guld. Så det ska inte vara något problem..

• Midvinterflicka

Jag pratade med min guldsmed om detta och han sa att det går att smälta ned och göra om legeringen men det är väldigt kostsamt och det lönar sig inte. Det var inget han kunde göra utan måste skicka iväg guldet utomlands för att göra om det.

Jag tror att det är en bättre idé att lämna in era ringar som betalning för nya ringar i så fall.

Som Millemoj säger, att vitt guld är rodinerat rött guld har jag aldrig hört talas om. Vitt guld är ju en helt annan legering än rött guld. Visserligen innehåller vitguld rött guld, men också andra metaller...

• Millemoj
    Midvinterflicka skrev 2011-03-31 12:17:48 följande:

Jag pratade med min guldsmed om detta och han sa att det går att smälta ned och göra om legeringen men det är väldigt kostsamt och det lönar sig inte. Det var inget han kunde göra utan måste skicka iväg guldet utomlands för att göra om det.

Jag tror att det är en bättre idé att lämna in era ringar som betalning för nya ringar i så fall.

Som Millemoj säger, att vitt guld är rodinerat rött guld har jag aldrig hört talas om. Vitt guld är ju en helt annan legering än rött guld. Visserligen innehåller vitguld rött guld, men också andra metaller...

Jo visst är det så, det jag egentligen menade var att allt vitt guld innehåller rött guld. Det röda guldet smälts ner tillsammans med vitt guld och rodineras sedan. Så att på så vis är det inte omöjligt att göra om rött guld till vitt, men det är kostsamt och som du sade är det bättre att lämna in de gamla ringarna och köpa nya.
Svar på tråden Kan rödguld bli vitguld?