• Mos

    Finns flickspiral?

    Hej!
    Jag läste en gammal tråd på bröllopstorget som handlade om alternativ till p-piller.
    Där tipsade någon om en "flickspiral" som inte gav så mycket blödningar, och att man t ex kunde få den insatt i Halmstad, Nacka och på Gotland (?). Har letat efter information om en sådan, men hittar bara info om hormonspiral och kopparspiral. Är det någon som vet om det finns en flickspiral, mer lämplig för dem som inte varit gravida?

    Jag har ätit Trinovum28 i nio år och har nu tagit uppehåll för att se om mina humörsvängningar försvinner och sexlusten ökar. Har fått Yasmin utskrivet av min barnmorska, som är för piller istället för t ex spiral. Min andra fråga är om någon har åsikter om Yasmin att dela med sig?

    Hoppas på svar!
    Hälsningar MO

  • Svar på tråden Finns flickspiral?
  • Lady Marmelade

    Vad jag vet finns det bara hormonspiral eller kopparspiral. För många försvinner blödningarna helt med hormonspiralen. Det går ju att sätta in spiral fast man inte har fött barn.

  • elnus

    Hej!

    Spiral är bra om de funkar, men tänk på att iallfall kopparspiralen funkar så att den hindrar ett befruktat ägg att fästa i livmodern. Det gör att graviditet undviks genom att fostret "aborteras". Dessutom ökar risken för utomkvedshavandeskap, vilket bara är hemskt!! Att sätta in en spiral innan man har fött barn är dessutom JÄTTEsvårt. På mig försökte länge, jag tappade tidsuppfattningen för att det gjorde så ont, men tillslut fick de avbryta. Så jag skulle fortsätta med P-piller om du inte har några biverkningar. Själv använder jag och min kille kondom kombinerat med säkra perioder.

    lycka till!

    // Elin

  • Nightingale

    Den spiral som sätts på tjejer som inte fått barn är oftast kopparspiral, NovaT380 heter den och varar i fem år. Innan den sätts så mäts livmodern med en sond för att se att den är tillräckligt stor, detta kan vara mycket smärtsamt, men innan "ingreppet" så får patienten Ipren och eventuellt lugnande preparat.

    Kopparspiralen innehåller inga hormoner så man slipper alla hormonrelaterade biverkningar som finnar, humörsvängningar osv... Dessvärre ökar menstruationen + mensvärken i de flesta fall. Men det kan det vara värt för dem som är överkänsliga mot hormoner.

    Jag har haft kopparspiral i två omgångar och det fungerade väldigt bra! Det gjorde ont att sätta in dem, men det är det värt! Fick dock ta ut dem pga rikliga menstruationsblödningar!

    /Sjuksköterska på gyn

  • Ab fab

    Jag vill gärna rekommendera hormonspiralen vilken jag har haft de senaste tre åren. Inga biverkningar och ingen mens. Jag är otroligt nöjd. Fungerade jättebra att sätta in, gjorde inte speciellt ont, blödning några dagar efter men sen försvann det. Tilläggas kan sägas att jag inte fött barn

Svar på tråden Finns flickspiral?