• Kay

Det här med att skriva "gift" på paket från utlandet...

När vi gifte oss handlade jag min klänning via Ebay och fick då rådet här på BT att be skrivaren skriva "gift" på paketet. Jag hade tur och fick inte tulla.

Men, jag nu beställde jag varor från USA och gjorde samma sak; Bad säljaren märka det med "gift" och jag fick tulla i alla fall. Ringde då tullverket och frågade och de sa att även fast paketet var en gåva så måste man tulla för det. Om inte innehållet har ett lågt värde.

Ville bara informera så ni inte blir lika förvånade som jag när det dyker upp en räkning i brevlådan.

• Svar på tråden Det här med att skriva "gift" på paket från utlandet...
  • sabina_b

Jag fick hem ett paket idag... när DHL väl stod i dörren med det så ville de ha något som kallas för ''införsel moms''. jag betalade kontant med man kunde få det fakturerat oxå.
    Men tullen slapp vi. Det är två olika saker enligt det dokumentet jag fick med.

• Kay

Hon jag pratade med på tullverket nämnde nåt om införselskatt.

• Amazonas

Jag bor i utlandet och skickar ibland saker till min familj i Sverige. Det bästa tipset jag kan ge är att inte bifoga något där det står vad sakerna har kostat. Dvs faktura och prislapp i ett brev separat. Annars är man tyvärr skyldig att betala moms på allt man skickar över gränsen. Detta pga att man KAN handla taxfree när man handlar från länder utanför EU. Att man sen inte gjort det utan betalat moms även i det landet kan inte tullen ta hänsyn till...

Men ni som handlar från andra länder. Jag hoppas (!!) att ni handlar taxfree! Speciellt när det gäller dyra brudklänningar! Det har ni ju rätt till!

Svar på tråden Det här med att skriva "gift" på paket från utlandet...