• VIPBrud

Skiathos - någon som varit där?

Någon som varit på Skiathos?
    Erfarenheter av ön?

• Svar på tråden Skiathos - någon som varit där?
  • Janiz

Jag har det och det var jätte fint men alldeles för mycket berg...så det var lite jobbigt.

• lenaelena

Skiathos har länge varit en av våra favvo-öar. Vacker och vit.
    Den börjar bli chick och litet dyr kanske.
    Bo en bit från själva staden (bättre stränder och vatten) och åk runt hela ön. Besök även Skopelos och Alonissos.

• Molle80

Jääättefint!!! Många fina stränder men som sagt, backigt

• SYL

trodde efter ett snabbt ogonkast att det stod "Skithus - nan som varit dar"...

• Annika22

Vi åkte till Skiathos med Apollo förra året i juni på vår förlovningsresa.

Vi bodde då 1 vecka på Esperides Hotel med halvpension, vilket var bra både kvalitetsmässigt och ekonomiskt, då det ju är rätt dyrt att äta ute i Grekland.
    Vi hade havsutsikt från vår balkong och det ligger en liten strand nedanför hotellet samt en taverna. Det går badbåt från hotellet till Skiathos stad. (visst, det går förstås även buss, men vi tyckte att det var roligare att ta båten...)

Själva ön är otroligt vacker, berigt, grönt, många havsvikar och otroligt många och vackra stränder.
    När vi var där i juni så hade vi de flesta stränder alldeles för oss själva. Skönt!
    Vi hyrde jeep en dag och så hyrde vi vespa en dag och körde omkring på hela ön, vilket var äventyrligt och kul! Tittade in på ett "dogcare", ett hundvårdhem för övergivna hundvalpar, som man kunde gå och promenera med en stund om man ville.
    Vi gjorde även en båtutflykt runt hela ön till de vackra stränder och vikar som man bara kunde nå med båt. Sedan gjorde vi även en 1-dagsutflykt till fastlandet och Athen, vilket var lite tressigt, men intressant. Sedan gjorde vi en båtutflykt till en närbelägen ö sista dagen och bara solade och badade där. Skiathos stad är även rätt mysigt med hamnen och alla mysiga tavernor som serverar otroligt god mat och alla små souvenirbutiker i de smala gränderna.

Det finns väldigt mycket att göra på Skiathos, om det är det ni vill?! Andra som vi träffade åkte på båtutflykt till grannön Skopelos och Alanissos (eller vad den nu hette) samt på delfinsafari.
    Vi trivdes otroligt bra på Skiathos och vi kan rekommendera det varmt!

Om ni bestämmer er för att åka till Skiathos, så ha en underbar semester!!

• lenaelena

Jag brukar just rekommendera Esperides hotell. Stranden där är liten men välskött, och vattnet alldeles rent och klart.

Det finns flera tavernor vid stranden + 2 st små supermarket vid "stora" vägen ovanför hotellet + en bakelse- och tårtbutik (om den finns kvar).

Båten in till staden från bryggan nedanför hotellet kostar 1 euro enkel/p.p. Sedan kan man ta bussen (trångt) eller taxi förståss.

Av de tre öarna Skiathos, Skopelos och Alonissos är den sista den mest genuina och inte så turistig.

I själva staden Skiathos finns en särskild "bar-gata" med diverse nöjen.

Det är nära till flygplatsen om man vill resa reguljärt inom landet.

I hamnen ligger fina lyxbåtar att titta på, och det finns en halvudde där konserter brukar hållas.

Skiathos är ett bra val.

• tinen

men ah va bra! jag o min blivande ska dit på bröllopsresa... o jag mer eller mindre valde en ö på måfå men det verkar ju va ett bra val då! va kul!

• Heroine

Jag har varit där...i juli. Det var smockfullt på stränderna. Men då var vi mest på Koukounaries och Banana Beach. Fina stränder, men som sagt...jäkligt trångt. Mysig stad, men svindyrt att handla. Trevlig atmosfär annars.

• lenaelena

I juli-augusti är det fullt överallt runt Medelhavet, men jag håller med dig "Heroine" om att det är en del "lyxturister" som kommer till Skiathos numera, ungefär samma turistklass som besöker San Torini och Mykonos.
    Vi var där 1995 och 2002, och det var ganska stor skillnad. Vi tyckte t ex att stranden "Megali Ammos" hade blivit mycket skräpigare, därför badade vi mest vid stranden Achladies.
    Men juni och september är bra månader.

• Susan5

Har varit på Skiathos i juli månad de senaste 3 åren. Vi brukar bo i stan tycker att det är lättare att gå ut och ta nåt att äta och en drink utan att behöva "ta sig hem". På dagen känns det lättare och roligare att hyra en moppe eller åka buss (som inte är så dyrt) till stränderna. Åker man på dagen så får man ju se mycket mer av ön. Som är jätte vacker.... Rekomenderar att ta en drink i trappan vid "kuddarna" i ena änden av hamnen i Skiathos stad. Turistigt men mysigt att sitta bland kuddarna och sörpla"=) Åk dit! Jag tror inte ni blir missnöjda... Hoppas ni får kul.

• VIPBrud

Tack alla för era berättelser!

Vi har faktiskt redan bokat resan, men jag var ändå lite osäker och lade därför ut frågan. Av era svar så kan jag ju vara lugn nu och bara vänta på en härlig semester!

Vi åker i juli och bor på ett hotell som heter Mira Mare i staden. Ska vara ett litet familjehotell vid stranden. Bokat genom Ving. Någon som vet vilket hotell det är, kanske tom bott där???

• lenaelena

Hotellet Mira Mare ligger inte i staden utan en liten bit utanför. Om hotellet sköter strandbiten är det säkert ok, men senast vi var på Skiathos så flöt det div. skräp ute i vattnet vid Megali Ammos.
    Mira Mare lär vara ett ok hotell. Läste för länge sedan om en journalist som bott där, och deras familj fick skäll av andra gäster som bodde våningen under därför att de hade hängt blöta badkläder som droppade ned från balkongen . . . .

• VIPBrud

lenaelena

På Vings hemsida står det att hotellet ligger 700m från centrum, stämmer inte det? Vi vill inte bo mitt i smeten utan promenerar gärna in till centrum, 700m är ju ett lagom avstånd isåfall.

Menar du att man ska bo vid en annan strand istället om det är skräpigt vid Megali Ammos?

Hm, att vissa gäster får skäll av andra gäster gör väl inte hotellet sämre... Hotellet har 3+ i Vingkatalogen och det står att de har många återkommande gäster. Vet du om det håller 3+?

• walentine

Jag har jobbat ner på Skiathos i tre omgångar och älskar ön!!! Hotellet ni bokat ligger inte så långt från centrum utan ni kan gå, men tänk på att det blir mörkt om natten och att folk kan köra som...så se upp när ni går hem om ni går längs vägen.

Megali Ammos är den så kallade stads stranden och ligger nära och bra till när man inte orkar ta bussen ut till de andra stränderna. Om man går längre bort på den stranden ifrån stan sett så blir den faktiskt bättre. MEN då får man inga solstolar, fast å andra sidan brukar vattnet vara bättre där för där ligger inte lika mycket folk.

Min favorit är dock Vromolimnos ganska liten strand med beachvolleyboll om man gillar det. Sen en bra afterbeach bar där musiken brukar dra igång efter kl.15.00

Annars finns det massa små härliga stränder om man kör runt och letar lite. Ett år var vi mycket vid en strand som hette "Hidden beach". Om de gjort i ordning den stranden så är den helt underbar!!!

Inne i stan finns en liten bar gata ni bör besöka. Där ligger små trevliga pubbar som bland annat Kazbar. Dit bör ni gå en kväll när trubaduren Collin spelar.

Jag kan prata hur mycket som helst om ön...men ni ska få skaffa er en egen uppfattning. Ha det så bra!!!!

• Heroine

Sen är det ju bara så att man måste äta på Bonaparte när man är på Skiathos!

• walentine

Japp jag håller med Bonaparte är väldigt bra. Luras inte av att det är svenska kockar, maten är internationel och super god!

Svar på tråden Skiathos - någon som varit där?