• Angieinhere

kraftig mensvärk av Kopparspiralen, snälla hjälp!

Hej,

Satte in en kopparspiral för ca. 2,5 månad sen.

Min mens har blivit längre & kommer lite i förskott. Men får oerhört ont i magen av detta när mens kommer igång eller är påväg.. Innan har jag inte haft så här kraftiga magvärker/kramplikande känsla.

Finns de något receptfria läkemedel som bedövar smärtan mer än alvedon & ipren som man man använda sig av när smärtan är som värst?

hoppas på svar!

Angelica

• Svar på tråden kraftig mensvärk av Kopparspiralen, snälla hjälp!
  • Imperia

Receptfritt finns det nog inget starkare tyvärr. På recept däremot finns det dundermediciner. Åt naproxen en gång i tiden för min helt fruktansvärda mensvärk och tack vare den så kunde jag leva hyfsat normal under mensen.
    Hör med din husläkare om tänkbara alternativ på smärtstillande.
    Själv blev jag av med min mensvärk då jag satte in min kopparspiral, tänk så olika det kan bli.
    Hoppas det löser sig så du slipper ha allt för ont!

• Angieinhere

tack för du svara :)
    Ska nog göra de. idag känns de lite bättre ialla fall. Det jobbiga är bara att man inte kan jobba när man har så himla ont. svårt & tänka på annat än dessa värker.

Bra att du blev av med dina värkar istället.

Ja folk reagerar olika.

Får jag fråga ifall du fick jätte ont när dem satte in spiralen på dig?
    & hur dem närmsta veckorna var för dig?

• Imperia

Jag fick min spiral insatt under mensen just för att det inte skulle göra så jätteont. Men visst gjorde det ont, men man stod ut. Sedan hade jag lite molvärk någon vecka efteråt men inte alls mycket. Det är väldigt olika hur man upplever det hela.
    Har du varit på återkontroll och kollat så att den sitter rätt då?
    För om den halkat ner lite eller så så kan man få ont av det med. Annars så är ju ökad värk tyvärr en mycket vanlig biverkning av just kopparspiral. Man får väga fördelar och nackdelar mot varandra.

• Angieinhere

Hej igen,
    har inte varit på någon återkontroll.

efter han hade satt in spiralen på mig så gjorde han ultraljud för att kolla att den sitter på sin plats. hade en manlig gynekolog. & själva införingen kändes nästan ingenting, bara de molande värkena efteråt.. som kraftig mensvärk.

har kollat så trådarna är där dem sak, allt verkar reko.

Har ännu inte testkört spiralen, hehe, så vi får väl se ifall den passar mig eller ej. :)

• Imperia

okej! Tänkte bara fråga för säkerhets skull

Testkört min har jag inte heller gjort trots att jag haft min i över ett halvår. Blev singel i samma veva som jag satte in det så jag vet inte om den "funkar" på mig. Dock så trivs jag annars fenomenalt med den. Blöder mindre och slapp som sagt den hemska mensvärken som gjorde mig handikappad två-tre dagar varje månad innan.

• Angieinhere

Vilket sammanträffande :P

Har nämligen tagit uppehåll i samma veva 1-2 månad efter insättningen med min kille. & vet inte riktigt hur de kommer spela ut sig riktigt ännu. - behöver tid & tänka.

för mig var de 8 månader sen jag sist hade något mer intimt med någon. Så de blir ju då en ny upplevelse för oss båda när de väl inträffar.

Jobbigt att höra att de tog slut. - letar fortfarande efter drömprinsen? :P

får jag fråga hur gammal du är?
    själv så är jag 22.

• Imperia

ah, där ser man!

Jag är bara 18 så det är inte direkt bråttom att hitta drömprinsen, även om det vore väldigt trevligt
    Det var lika bra att det tog slut, han var ett otroget och lögnaktigt svin så jag har det mycket bättre utan honom. Finns ju så många snälla grabbar där ute!

Hoppas det ordnar sig mellan er.

Svar på tråden kraftig mensvärk av Kopparspiralen, snälla hjälp!