• confetti

Röda kliande utslag på benen

Hejsan hejsan!

Nu har jag fått någon form av utslag eller eksem på framsidan av smalbenen och det kliar! De är lite oregelbundna i formen men mestadels runda och ovala. Jag vill minnas att jag har haft såna utslag någon gång förut men att de försvann rätt snabbt. De här har jag haft i flera veckor.

Jag tror det kan vara för att jag har varit väldigt torr i huden och rakat benen ofta. Sedan har jag haft en inte alltför ny rakhyvel också...

Nu försöker jag att bara raka benen i gång i veckan och då medhårs och naturligtvis med rakgel och ljummet vatten men utslagen är kvar. Jag har även provat att använda duscholja innan och efter rakningen. Vet någon en bra kräm som hjälper? Kan Helosan vara bra? Jag gillar inte att ha håriga ben men nu funderar jag på att köpa en epilator istället.

• Svar på tråden Röda kliande utslag på benen
  • Stortån

Om du har känslig hud vet jag inte om jag rekommenderar epilator... jag verkar ha samma typ av ben/hud som du har och jag epilerade i somras. Till en början var det najs, men sen när håre började växa ut så växte jättemånga inåt under huden och några blev lite inflammerade. Jag var tvungen att sitta med nål och pincett och pilla bort skinnet så att hårstråna kom ut! Yikes.

• roja

testa byta tvättmedel.
    Jag får åtminstone torr hud på vintern, speciellt på vaderna med resultatet att huden blir mycket känsligare för allt möjligt. Då har det hänt att jag har fått utslag av för starkt parfymerade tvättmedel, försvinner när jag byter till snällare tvätt.

Svar på tråden Röda kliande utslag på benen