2008 Sommarbröllop, tråd 2
Han e född här men när han snackar med föräldrarna så snackar dem mest serbiska fast dem kan svenska rent o klart eftersom dem bott här sen båda var runt 16 o 20år. HAn har avrit en hel del där nere o så men de e inte så super religösa el sånt o håller inte stenhårt på traditioner direkt...kan vvara att dem ringer varan när det e nån spec dag som StGörans dag el nåt som det var nu sist o säger grattis typ som på Nyår.
Jag har sagt att han ska lära våra ev framtida barn serbiska o dem ska ha hemspråk så dem får detta gratis redan från början.
Det enda han sagt ang bröllops traditioner e att varje familj festar hemma hos sig på morronen sen kommer brudgummen med släkt o vänner till bruden. Men ingen får gå in el dem andra får inte komma ut förns bestmannen har skjutit ner ett äpple som nån bundit fast i ett träd i träddgårn(el vad man nu har just där i tillgång). Då först får alla komma in i trädgården o bruden får komma ut till brudgummen o sen åker dem o tutar o hojtar till kyrkan ;)
Under festen så ska nån manlig släkting sno brudens sko, ev pappan, så får brudgummen köpa tillbaka den, igentligen betala vad han tycker bruden är värd. Kan handla om en liten förhandling som kanske börjar på 5kr o går upp till nån hundring som han sen antagligen får tillbaka i present sen senare om det råka vara en stor summa då.
Vet inte om det fanns något annat direkt...shottade igår en kasse med foton på m2b o deras släkt som låg framme som m2b visade o i den så fanns det bröllops bilder från 2 olika bröllop. Det enda ja kunde se som skillde sig var just det med äppelskjutningen o sen sak med kläderna som att jag TROR var på den personen som fick vara bestman hade på sig. Han hade en duk av spetts el tyll runt om sig som ett "orderband", du vet som Miss Universium tävlings tjejerna har med sitt lands namn på, som man bara la runt o knött ihop med ett rött snöre nedtill. Vilken anledning dem har det på sig vet ja ej.
Anldeningen att festerna e stora e väl för att alla bjuder alla el typ halva byn o alla gillar fest o firrar "livet" genom att nån gifter sig o börjar en ny del av livet.
Annars var buketterna lite speciella tyckte jag. Dem hade en bukett o sedan runt den hade dem virrat ett "crep papper" som var runt 30cm brett o vikt ner papperskanterna så det blev vågigt-crep papper e ju "töjbart" så det är därför man kan göra tummböjningar på det. Sedan hade dem presentsnören som ar fastbundna inne i buketten som hängde ut ur den som dem sedan krullat upp. Kanske dem förr i tiden kostade på mera på buketten med en fin duk med virkad kant istl för crep pappaer o sen hade sidenband som hängde ut för detta som jag såg verkade mest vara- jaha vi måste ha en bukett som såg ok ut o sen skitter vi i den för det e klänningen som ska ha alla fina detaljer o sånt. En tiara brydde sig inte nån av dem här brudarna om heller men den ena hade en mycket fin slöja.
Anledningen till varför ja tror buketterna var finare förr e flr jag har ju hittat gammla foton från 1800-1950taletdär det ser ut så men som sagt "finare grejer på". Du kan se dem i mitt bildgalleri på SVARTBRUD.SE
nu ska ja sluta detta blev raddit o långt hoppas det inte va för mycket stavfel nu, ja lånar ett tangentbord som e "splittrat/delat i 2" så man måste vänja sig lite.