• Sanne65

Näsplastik och svullen

Hej

Pga en snedhet i septum (nässkiljeväggen) som orsaktat blockerad luftväg och ett knäckt näsben förra sommaren så har jag opererat mig för två veckor sedan på PKC i Malmö. Passade då givetvis på att ta ner en knöl på näsryggen och smalna av näsan som var lite bred och minska klumpig nästipp. Allt som allt har jag alltså gjort det mesta som kan göras i näsväg utan att näsan ser konstgjord och för liten ut!!

Jag vet att man kan vara svullen, ffa på nästippen en längre tid (suck månadsvis) men mitt problem nu är att jag svullnar omkring näsan och på den väldigt mycket över natten, även om jag ligger högt. En orsak är att jag pga ändring av nässkiljeväggen (och all annan benstruktur) har väldigt mycket "sårskorpor" inne, längre bak i näsan, vilket verkar "täppa till" och förvärra svullnaden. Det är ett helsefyr att få bort dem. Något tips. Några andra som också här har opererat sig på Plstikkirurgicentrum i Malmö?!

• Svar på tråden Näsplastik och svullen
  • Carma

Hej Sanne65,

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Tycker att det är startk av dig att klara av en sådan operation. Men har en fråga till dig själv då jag också skulle behöva en näsoperation pga snedhet i nässkiljeväggen.

Jag undrar om landstinget betalar för operationen även i sådana fall om man vill ta bort den lilla knölen på näsryggen. Eftersom det är ju lite av en skönshetsoperation.

Gjorde det mkt ont efter operationen?

Har själv funderat ett tag eftersom jag behöver det. Så jag får nog göra ngt åt det.

Kram
    Carma

• Sanne65

Hej Carma

Jag har själv betalat operationen, för som du säger är ju detta en kombination av näskorrektion och "skönhetsoperation" Landstinget hade antagligen betalat ändring av nässkiljeväggen (när man nu fått komma till

Men jag tyckte att jag nu skulle unna mig att ge mig någonting själv, 40 år och skild som jag är. Har aldrig rökt i mitt liv, har nog "tjänat" in operationen där flera gånger om, vilken för övrigt kostade 39 000 kr.

Just nu är jag svullen i slemhinnorna men det var en sådan skön känsla att kunna dra djupa andetag i även den "täppta" näsborren i förra veckan. Hade då haft ett par plaströr (expanderbara plaststent) i näsvägarna en vecka efter op:n. Nej jag har faktiskt inte särskilt ont alls, och det har inte varit smärtsamt. Det värsta var nog att ta ut plaströren och ta bort stygnen.

Så om du behöver, tveka inte!!!!

Kram
    Sanne

• Carma

Hej igen,

Tack för dina uppmuntrande ord!

Det låter härligt att du mår bra efter alla dessa ingrepp. Hoppas att svulnaden går över snart :)

Kram

• Loyal

Hej!

Jag har också opererat min näsa. Gjorde om nästippen och båda sidor på näsan om man kan säga så. De öppnade genom nässjiljeväggen och så vidare. Jag var svulle jättelänge. Jag fick som en blåtira vid ena ögat och blev svullen i hela asiktet efteråt. Jag hade också massa sårskorpor och slem i näsan lång tid efteråt. Det bästa är att bara låta allt vara. Göra rent med lite tops funkar om man ser vad man gör så man inte kommer åt något blodkärl. jag vet, det är jättejobbigt att inte kunna andas men det brukar bli bättre och bättre. När opererade du dig? Vet att det gör jätte ont att operera näsan, starkt av dig att ta beslutet. Det var ca 4-5 månader sen jag gjorde det och ahr inte ångrat mig en sekund. Men det tar ett tag innan man ser resultatet..

• Sanne65

Hej Loyal (och ni andra!)

Hur länge tog det innan nästippen blev normal på dig? Min svullnad sitter nu mest på nästippen, mitt emellan näsborrarna dvs mitt på tippen där den också är stenhård... Den ser nästan större ut nu än innan !!!

Kram
    Sanne

• Loyal

Helt ärligt så tog det kanske fyra långa månader innan man kunde se slutgiltigt resultat. På mig var ena sidan av näsan mer svullen vilket gjorde att näsborren liksom kröp upp lite så det såg riktigt ojämt ut. var lite orolig i början men det har som sagt lagt sig nu och dom är ganska jämna sett framifrån. Min nästipp är forfarande stenhård. tvivlar på att den någonsin kommer bli mjuk igen... Om min sambo råkar komma åt med handen eller liksom trycker på den så gör det ont.Det är verkligen stenhårt brosk. Jag antar att dom öppnade din näsa genom nässkijleväggen mitt fram och att du har stygn runtom som jag.. då var den jättesvullen på mig också men det lade sig ganska snabbt.. ända rådet jag kan ge är att inte pilla och undersöka själv. Fast förstår att du är orolig. Det är jättejobbigt att vänta på resultatet! kram!

Svar på tråden Näsplastik och svullen