Hur mycket könshår ska man raka?
Kurdovic
Heeelt rätt, skön inställning! Det är DU som bestämmer vad DU vill göra och ingen annan... :)
Kurdovic
Heeelt rätt, skön inställning! Det är DU som bestämmer vad DU vill göra och ingen annan... :)
tågjäntan
Må så vara men jag har inga som helst problem med infektioner så jag bryr mig faktiskt inte...
Jag läste i vetenskapens värld att behåringen inte längre tjänar ngt syfte. den fanns där av en anledning när människan levde naken och eftersom evolutionen går så långsamt fram så har vi kvar den behåringen. Osv...
Hoppa inte på mig nu, jag läste det bara i en tidning. ;)
pumpa
Skratt.... Har kanske inte med saken att göra va? ;) Att man inte har någon användning för det betyder ju inte att man MÅSTE ta bort det. Det är ju fortfarande fråga om en individuell smaksak. Precis som att tjejer och killar har olika frisyrer på huvudet så har de även olika frisyrer mellan benen. Ingen skillnad alls! Vi skulle ju kunna raka bort allt kroppshår om vi ville, med tanke på att det inte utgör någon större funktion men det gör vi ju inte heller...
Men argumentet att det är "farligt" att raka bort skönshåret kanske är lite förlegat med tanke på dessa rön, om de skulle stämma.
Ja de säger ju så i alla fall... Jag har dock inte märkt någon skillnad men om man får problem om/när man rakar bort håret ska man ju naturligtvis inte göra det.
Skrev bara vad jag läst... Hittar inte artikeln just nu och minns inte längre exakt vad som stod.
martinibruden
Är det där du rakat som det kliar eller även där du trimmar??? Om det är där du rakar så kan du ju skippa rakningen helt och bara trimma.
Där jag brukar träna så är det många som är rakade, mer eller mindre. Kan även tillägga att när jag inte rakar så mkt upptill utan bara runt själva musen så syns inte det alls framifrån så ingen skulle se i duschen att jag var rakad..så det vet ni ingenting om tjejer... ;)
martinibruden
Ja det måste jag ju hålla med om... Skratt...
Förstår dig helt och hållet. Jag började raka tidigt, långt innan mina vänner gjorde det och långt innan jag hade sex så för mig var det enbart för min egen skull och det är det fortfarande.. MEN, jag har faktiskt många gånger känt mig lite leds men då känt att det inte är ett alternativ att sluta raka, just pga att alla killar jag träffat alla velat ha rakade tjejer.
Jag har dock upptäckt att de inte är så kräsna som vi tjejer på att det är just slätrakat. Att raka med ladyshave eller trimma räcker oftast och då slipper man irritera huden så.
Att gå helt orakad skulle vara uteslutet för mig, har testat men jag trivs verkligen INTE med det... Jag trimmar även det jag lämnar kvar (om jag lämnar något kvar)..jag vill inte att det ska bli långt heller....
Jag anv bara string + tajta byxor men skulle aldrig använda annat än bomull då det inte alls är bra. Jag har gudskelov inga som helst besvär med klåda/kli osv... Enda gången det kliar är de få ggr jag låtit det växa ut för då blir det för varmt för mig så jag är lite tvärtom jag.. :D
Lady Shave är en en sedvanlig rakapparat, som killar brukar använda, fast de är gjorda för oss tjejer.. Det blir typ som att trimma men slätare, dock inte lika slätt som med hyvel. Stora fördelen med både rakapparat å trimmer är att de inte sliter på huden på alls samma sätt som när man använder hyvel. Man slipper oftast röda plitor och inflammerade hårsäckar osv..
Jag håller helt å hållet med dig om denna "hysteri".. Det är trist att det nästan blivit ett "krav" att raka.
Jag har som sagt frångått det här att hyvelraka varje/varannan dag då jag insett att det inte finns någon anledning till att hålla på så.. Det är väldigt befriande att inte längre känna det kravet/tvånget... :) Å det är precis lika omtyckt av det manliga könet samt att min hy mår sååå mycket bättre så jag är väldigt glad och nöjd med min upptäckt.. *hihi*
Min erfarenhet av killar är att de gärna vill ha rakat runt musen (blygdläpparna) men inte alls bryr sig lika mycket om det är rakat uppepå... Många vill ju tvärtom INTE att tjejen ska vara helt rakad där. Om det är trimmat brukar alltid vara uppskattat dock.
Men om man rakar med hyvel eller anv sig av rakapparat eller trimmer brukar inte alls vara så petigt.. Verkar vara vi tjejer som skapat den hysterin faktiskt.
rebecca81
Ingen fara, jag tar inte illa upp. Jag ska förklara lite tydligare.. Jag började raka innan jag hade sex och innan mina kompisar började raka sig så det var helt för min egen skull. Jag var helt opåverkad av yttre faktorer... Sedan har jag rakat i massor av år, för min egen skull. Vid vissa tillfällen har jag dock känt mig leds på atta raka och känt att "nej nu skiter jag i det här" och då har jag faktiskt känt av det här "att killar vill ha rakade tjejer" det erkänner jag. Jag har dock testat att låta det växa ut några få gånger och det har alltid slutat med att jag rakat mig igen för att jag inte trivs att vara orakad...och då är det åter igen för min egen skull och inte alls pga "vad killar vill ha" osv...
När det gäller att många killar vill ha rakade tjejer så kan jag inte säga så mkt om det då jag själv vill ha rakade killar... *skratt* Jag har alltså samma preferens som de har så jag kan ju inte kasta sten i glashus i den frågan.
Jag tycker dock att alla, både killar och tjejer ska göra som de vill och pressen vissa känner är inte alls bra.
rebecca81
Däremot så kan jag erkänna att jag i en period när jag dejtade en kille ofta rakade mig för hans skull... Då menar jag inte att jag valde att vara rakad för hans skull för jag ville inte alls vara orakad men jag rakade mig väldigt ofta för att hålla det "i topp" så att säga och det var för hans skull. Ville inte träffa honom om jag inte var nyrakad osv... Så gör jag inte längre. Jag rakar för MIN skull och rakar när jag vill och på det sätt som jag vill.