Levaxin
Hej!
Är det någon som vet om det är farligt att gå på ren nutrilettkur när man äter levaxin (låg ämnesomsättning)
Vad kan hända?
Hej!
Är det någon som vet om det är farligt att gå på ren nutrilettkur när man äter levaxin (låg ämnesomsättning)
Vad kan hända?
Personligen tycker jag att du ska prata med en läkare innan du börjar pulverbanta om du redan har problem med ämnesomsättningen.
Johanna:
Enl min läkare så är det enda jag behöver undvika kalcium (2h före och efter du tar levaxinet). Jag behöver inte undvika någon typ av mat så att pulverdieter och annat är ok (även om han tycker det är fullständigt onödigt).
Liten komplettering: Man ska också undvika järn när man äter Levaxin, ska gå några timmar emellan. Kanske övernitisk men jag vet flera som bara fått veta om kalciumet. Kolla hur det är med innehållet i dietpulvret för säkerhets skull.
Hej!
Tack för era svar. Jag hade hört talas om kalcium, då hade jag ätit Levaxin i 3 år innan jag hörde det.
Järn har jag inte hört, hur menar du då? ska man inte äta tex skinkpålägg o dyl?
Det är mest järntillskott det gäller, typ järntablett eller om man tar andra tabletter med järninnehåll (ingår t.ex i Vitamineral), eller mat/dryck som innehåller mycket järn. Järn och Levaxin bildar olösliga komplex så de passerar bara genom kroppen utan att kunna göra nån nytta. Kolla FASS-texten om Levaxin, där står det en del om det.
Aha...då förstår jag.
Undrar om nutrilett innehåller mycket järn, vet du möjligtvis det?
Alla de där pulverdieterna är gjorda för att innehålla allt som man behöver per dag, men inte mer... Dvs den ska inte innehålla mer järn osv än du vanligtvis ska/borde få i dig via din vanliga kost. Så det borde inte vara ngt problem på det sättet...
Det har du säkert rätt i pickolina. Tänkte inte så långt.