• Sol i sinne

Mörk klädsel på kvinnlig gäst - behöver hjälp!!

Vad gäller egentligen? Jag blir helt förvirrad av alla klädkoder och regler som vi gäster ska följa när vi går på bröllop, kanske någon av alla bröllopsexperter här kan hjälpa mig?!

Vi ska på bröllop, klädkod kavaj. Jag har förstått att man som tjej inte ska ha svart eller helvitt men hur är det om man blandar dessa färger med andra färger? Fortfarande förbjudet??

Kan man t.ex. ha en mörkgrå fin kjol (som går till knät) kombinerat med festlig rosa överdel?? (kavaj eller liknande) Får man ha svarta strumpbyxor till eller ska man satsa på ljusa?

Mycket tacksam för svar!!

• Svar på tråden Mörk klädsel på kvinnlig gäst - behöver hjälp!!
  • Loppan75

Etikett säger att man inte får ha helsvart eller helvitt. Allt annat är ok.

• MissB

om klädseln är "kavaj" betyder det för kvinnor; valfri elegant klädsel. Det man "ska" undvika är väl helsvart och helvitt, men i övrigt funkar ju alla färger så länge det är festligt, och det går absolut att kombinera. Ditt klädförslag funkar nog utmärkt, med eller utan svarta strumbyxor!

•  Miss Cee

Precis som du skriver så är det helvit eller helsvart klädsel man ska undvika.

Att däremot blanda svart eler vitt med andra färger går utmärkt. En bra grundregel är att tänka om man skulle kunna gå på en begravning i det man tar på sig. I den klädsel med en rosa topp som du beskriver skulle du aldrig kunna bli tagen för en begravningsgäst, alltså är det utmärkt för bröllop.

Däremot så kanske jag skulle undvika en svart dräkt med en mörkgrå/märktblå top under, även om det också eg är helt okej.

• Sol i sinne

Puh! Tack för svaren, verkar som om jag kan sova lugnt på nätterna igen!
    Blir sååå stressad av klädkoderna, det är alltid olika och våra vänner gifter sig på olika årstider så nästan alltid får man köpa ny kläder inför bröllop...

• *Madicken*

Nu för tiden är det oftast helt ok att som tjej ha svart på sig på bröllop, men om man som gäst vill vara helt säker kan man ju undvika helsvart.

• Alizzy

Med helsvart menas det att ha alla kläder i svart eller att ett plagg är helsvart?

Jag skall på bröllop med klädkod kavaj på lördag. Skall ha en kjol med beige bakgrund och mönster i brunt/lila samt lite cericerosa och smaragdgrönt. Till det skall jag ha en smaragdgrön kavaj. Alltså inget man har på sig på begravning men jag tänkte ha en svart top med trekvartsärm under kavajen, så att jag kan ta av den om det blir varmt under festen. Om jag fattat saken rätt så är det helt okej att ha denna svarta top?

•  Miss Cee

Det är helt ok.

helsvart = alla plagg är svarta (eller kanske 95% av kläderna är svarta).

• tattar-Emma

Hela grejen är att inte se ut som det är begravning. Men även om det är en helsvart partyblåsa kan det ju se lite "tungt" ut på sommaren, och dessutom kan folk missuppfatta, så det kan vara bra att bryta av med en annan färg tycker jag.

Svart och rosa blir säkert jättebra.

• Zozo

Jag hade helsvart langklänning pa bröllop i somras (under dagen hade jag en vit kavaj till) och det var inga problem alls. Jag var heller inte den enda i svart. Och jag lovar att ingen tog mig för begravningsgäst!
    En av mina gäster fragade mig om hon fick komma i svart-vitt med betoning pa svart och jag svarade att hon fick komma i helsvart, helvitt, helrött eller gredelint om hon ville!
    Är man osäker är det ju ett smart drag att höra med brudparet!

Svar på tråden Mörk klädsel på kvinnlig gäst - behöver hjälp!!