• Trollungen

30+ & 4 barnsmamma=få ihop till bröllop???

Är en mamma till barn från 3-11 år och nu undrar jag hur man får ihop till ett bröllop?? För barn är ju inga sparbössor precis.

• Svar på tråden 30+ & 4 barnsmamma=få ihop till bröllop???
  • discodivan

vi får ta skattepengarna nästa år, sen har vi köpt kläder och dylikt pö om pö

• Trollungen

Är oxå lite inne på det :). Ska ni ha stort eller litet bröllop och hur ser eran ekonomi ut?

• 1juli06

Hej e oxå 30+ med tre egna och två bonusbarn... vi har inte sparat något men vi började planera väldigt tidigt och köper lite varje månad..

• discodivan

har 4 barn snart och skulder över öronen, så det får bli så billigt som möjligt men ändå med den elegans vi inte vill undvara. högst 50 pers. hyra lokal, egengjord buffé , tårta etc. alla dekorationer och kläder inköpta på ebay

• Trollungen

Sitter i samma sitts :(. Men man vill ju ha en bröllopsklänning och inte stå i köket själv, bara kunna njuta av sin egna dag. Hur mycket har ni tänkt spara?

• E-tuna

Vi har kommit så oförskämt billigt undan och det beror mycket på tur, goda vänners hjälp och händig uppfinningsrikedom...
    Det mesta beror på vart man vill lägga "ribban"...var lägger man prioriteringarna?
    Att hitta en jämkning mellan vad man VILL ha, vad man BÖR ha och vad man MÅSTE ha...
    Försök att hitta den-för er- gyllene medelvägen.
    Ett bröllop kanske inte är värt att leva på vatten o bröd hur länge som helst, utan man måste tro att det kommer att bli precis så underbart ändå!!!

Du kanske vill konkretisera dig lite så kan vi alla här på tråden försöka hjälpa dig!

• 1juli06

en bröllopsklänning behöver inte vara så dyr.. kolla på blocket eller här på bt, kolla vad det kostar att hyra... gör buffen själv eller hör med släkt och vänner-- finns säkert kompisar till barnen som har syskon elle så som man kan ha som "servitörer"

• Trollungen

Det som kommer och kosta är maten och hyra ev klänning. Min sambo ska ha en ny kostym i alla fall så den kan man köpa när som helst. jag vill gå till en frisör som fixar håret och sminkar en.

• 1juli06

Jämför priser! Jag vet ju inte var du bor men jag bor i en stad med en massa småsamhällen runt... det var verkligen skillnad att kolla vad det kostar.. skiljer flera hundra!!!

• Trollungen

tack för tipset.ska göra det. :)

• 1juli06

ja likaså blommorna sklijer massor

• Trollungen

bör nog lugna ner mig lite och lägga mer krut på min pluggning. Blir bara uppstirrad av att sitta här, men jag återkommer :).

• Jenniemaria

Så här gör vi för att spara:

- köpt lite i taget varje månad i knappt ett år.

- hittat bordsdekorationer på BT köp och sälj. Bl a 20 vaser för 200 kr och 30 värmeljushållare för en 20:a. De är för övrigt till salu efter den 10 juni, håll koll på köp-och-sälj-sidan här om du är intresserad.

- sälj allt du köpt efter bröllopet.

- köpt klänning på Debenhams för 2900 kr. Den är urfin och jag älskar den, men hade jag haft råd hade jag gärna köpt en Pronovias.

- Undersök cateringföretag noga! På samma meny fick vi offert på 600 kr per pers från ett företag och 185 kr per pers från ett annat.

- Min svärfar ska göra tsatsiki som ska stå i byttor på borden. Själv ska jag göra färskost som också ska finnas på borden (urlätt recept, säg till om du vill ha det. Kan göras ett par dagar i förväg).

- Kollade frisörlinjen i närmaste gymnasium om de var intresserade av att göra mitt hår. De var de inte eftersom vi gifter oss dagen efter de tar studenten, annars hade flera varit intresserade, sa deras lärare.

- Tänkte kolla med restaurangskolorna om de kunde göra buffén, men vi gjorde aldrig det. Kolla med dem. Det finns ju restaurangskolor som serverar lunch varje dag billigare, och där serverar även serveringspersonal från samma linjer. Kolla med skolor! Det finns säkert make-up-skolor som kan tänka sig att göra din make up. Kan en beklädnadslinje-student eller sömnadslinje-student rita och sy din klänning gratis om du betalar tyget? De får ju bra praktik och något att visa upp.

- Be om en tärnbukett hos floristen. Den kan vara stor och pampig i alla fall, men du slipper brudbukett-priset.

- Hyr församlingsgård. Absolut billigast!

- vill någon elev på något musikgymnasium sjunga i kyrkan för er? Bra praktik för henne/honom plus att det kan generera mer jobb för personen.

- Kan du få sponsring av något företag? Vilka kommer på ditt bröllop och är den gruppen människor intressanta för något företag som målgrupp? Jag vet folk som fått hela sitt bröllop sponsrade. Då måste de lägga in företagets logga i inbjudan och program men vad gör det om man får mat eller annat kostnadsfritt? Våga ringa och fråga! Det värsta som kan hända är att du får ett nej.

- Köp skorna på Din sko.

- använd din fantasi! Det finns inga regler. Låna av bekanta!

Lycka till!

• h-b

Fundera över om kuvertavgift kan vara något för er? Vi kommer att ha det och det känns bra eftersom vi då kommer att kunna ha alla våra vänner med på vår dag.

Ett annat tips är att inte säga att du vill ha "brud"uppsättning utan bara festupsättning på håret.

Säg inte brudbukett utan bara be om att få den riktigt vackert bundet, eller kolla med en florist-skola

Strunta i krystade saker - som presenter till gästerna

Svar på tråden 30+ & 4 barnsmamma=få ihop till bröllop???