• Likah

Rätt att "lämna ut" folk på forumet?

Jag har reagerat på att det ganska ofta förekommer att man "hänger ut" folk här på bt.

Det finns ganska många trådar där man nämner företag och personer vid namn och där de man pratar om är lätta att identifiera.

Ofta handlar det om en negativ upplevelse någon av oss brudar har av ett företag och som man vill förmedla till alla andra.

Jag kan på ett sätt förstå det, det är ju bra att bli varnad och ett företag många har negativa erfarenheter vill man ju inte riskera att anlita.

Men jag tycker ändå det känns fel. Det är en persons upplevelse av (oftast) ett tillfälle som beskrivs. Det ger ju inte en rättvis bild av företaget. Dessutom är det lite taskigt om man vräker ur sig allt här istället för att tala om för företaget att man är missnöjd. Vid de tillfällen jag gjort det har jag alltid blivit vänligt bemött och misstag har rättats till.

Det känne som en etisk fråga. Är det ok eller inte att "lämna ut" folk på forumet? Alltså, att snacka negativt om någon person som är lätt för andra att identifiera?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Rätt att "lämna ut" folk på forumet?
  • unelmia

Nej, jag tycker att det är helt fel att lämna ut folk här på forumet..det är en annan sak om klagar på ett stort företag!!

• tjollan

Eftersom att det finns folk från alla skrån här så finns det säkert en "lag kunning" som kan svara korrekt, men jag tror att man är ute på mycket svag is om man benämner personer vid namn etc .

• msbine

Nej, jag tycker inte att man ska hänga ut en speciell person. Men har man en negativ upplevelse av ett företag eller någon som förmedlar en tjänst, så tycker jag att man bör/får skriva det, tillsammans med en förklaring varför man inte gillar det/upplevde det bra osv. samtidigt ska man även ge bra kritik.

• anne på grönkulla

Det är väl en sak om man talar om sina upplevelser av företag som tjänar sina pengar på bröllop som affärside, kan jag tycka. Om man då har positiva elle rnegativa upplevelser av dem ser jag inget fel i att dela med sig av dem. Oftast får man ju såväl medhåll som mothugg i sådana trådar om sina erfarenheter dessutom.

Men att berätta om enskilda personer känns definitivt mer tveksamt - även vänner, släktingar etc man är irriterad på kan ju vara lättidentifierade för "fel" person som råkar läsa det... - då tycker jag man ska tänka sig för både 2 och 3 gånger.

• tjollan

Hur går det med pul och kränkning etc etc?

• JeckaH

Tycker inte heller att det är rätt att hänga ut enskilda personer på nätet såvida det inte handlar om något positivt. Tänk på vad det kan få för konsekvenser? Är det ens lagligt?

• förhoppningsis

kränkning är svårdefinierbart och svårt att dömas för. Det finns väldig få fällande dommar på området...

men bara att bli anmäld för kränkning måste ju (rent subjektivt) vara ett tecken på att man gått för långt

• Likah

Jag tror inte det är lagligt. Men man läser ju ganska ofta om "Karin på Åhléns i x-stad" eller "den gamla tanten på brudaffären på x-plan" o.s.v. Inte svårt att lista ut vilka som åsyftas. Jag blir lika förvånad varje gång att folk gör så här. Har t.o.m. anmält ett antal inlägg där jag tycker det har gått för långt.

• Maria

Nej att hänga ut enskilda privata personer är ju varken lagligt eller lämpligt. Man kan debattera personer som är offentliga personer så att säga, typ politiker och deras åsikter, det måste ju alltid vara tillåtet och de har ju själva valt att gå ut och bli offentliga.

Vad det gäller företag så tycker jag det är ok att skriva för eller emot om det gäller företag som har med bröllop att göra, visst. Det kan ju vara till hjälp för andra här. Men man får ju vara säker på sin sak, inte fara med osanningar eller överdriva. Fakta måste ju vara korrekta. Sedan bör man väl alltid ge ett företag chansen att fixa till ett eventuellt misstag själva innan man går ut med offentlig kritik. Det kan ju vara en klantig medarbetare som gjort något galet och det behöver ju inte betyda att hela företaget är sådant. Så bäst är väl att klaga till företaget först, vill de då inte lyssna så kan man väl gott gå ut offentligt.

• Zozo

Vad jag vet är det alls inte olagligt att klaga pa en speciell person pa ett forum... Det är väl mer en etikfraga i sa fall.

• sweet saint

jag tycker det både är bra och dåligt, lite beroende på hur man skriver...
    Men är det ex en butik i ex SThlm (många av er bor ju där) där MÅNGA fått dålig service så tycker jag att man kan få yttra sig om det i varningssyfte, men handlar det bara om att " expiditen så nåt otrevligt till mig".. det kan ju alla råka utför vilket yrke man än har.. man glömmer bort sig helt enkelt... sen KAN man ju själv ha agerat på ett sätt som gör att expiditen reagerat..
    JAg tror inte ett dugg på "kunden har alltid rätt" utan föredrar "behandla andra som du själv vill bli behandlad"
    There is always two sides of a story...

MEN, nu finns det ju butiksinnehavare som är fruktansvärda!!!!!!!, och det tycker jag ska man ska varna om, så man om man måste dit kan förbereda sig lite!

•  Miss Cee

Tycker att det är helt okej att dela med sig av sin upplevelse av "servicepersonals" bemötande.

Isf är det väl tusen gånger värre att gå in här och prata om sin svärmor eller taskiga släktingar. De är privatpersoner, det är inte damen i bröllopsbutiken.

Tycker absolut att man har rätt att "recensera" och kommentera människor i deras yrkesroll, sålänge man inte går över gränsen rent språkligt om man säger så.

Offentlig person är vi alla i vår yrkesutövning, damen i bröllopsbutiken har inte mera rätt att "vara fridlyst" än Göran Persson. Båda utövar sitt yrke. det kan ju inte vara andelen mediaexponering som avgör om folk får kritisera din yrkeskunnighet och kompetens eller ej!!

• Hanna September

Miss Cee

Fast det är ju bland annat därför man använder ett smeknamn här, så att vi (jag) ska kunna prata om svärmor till exempel och få utlopp för en del frustration, det är ju ändå ingen som vet vem hon är!

• Likah

Miss Cee:
    Men det är ju bara en sida av historien vi får höra här! Det kan ju vara så att man själv har uppfört sig illa eller missuppfattat situationen. Den det gäller hade kanske inte alls gett samma bild. Dessutom är ett enstaka subjektivt tillfälle inte generaliserande för butiken i allmänhet. Om man först har talat om att man är besviken och ändå inte får ett trevligt bemötande kan det vara befogat med kritik, men inte innan den det gäller fått en chans att rätta till sitt misstag.

Att skriva om sin svärmor m.m. är ju en annan sak! Vi behöver alla ventilera och jag och många andra här är helt anonyma, ingen vet vem jag är och de vet ju då inte heller vem min svärmor är!

• aktuelle

jag tycker det är okej, förutsatt att man påpekat de man inte varit nöjd med till den det berört så de haft en möjlighet att ordna detta. om man inte pratat med företaget om detta så tycker jag det är fel att prata om det här utan att ens försökt få kompensation eller dyl för det innan.

• Lillamig

Tjollan mfl!

Såg att det var en lite hänvisning till om det är olagligt att "hänga ut" folk här på forumet med hänvisning till kränkning och PUL. Jag är jurist (visserligen inom ett helt annat område men lite minns jag från utbildningen och det är:) och kränkning är visserligen brottligt men endast mycket grova fall döms som kränkning (jfr det uppmärksammade Åke Gren målet där ett uttalande om att homosexuella var en cancersvulst inte var kränkning) - att berätta om negativa upplevelser ens i skarpa ordalag kan i min bedömning aldrig vara kränkning. PUL är personuppgiftslagen och rör vilka typer av elektroniska register man får föra över personuppgifter, inte vad man skriver på nätet.

I dessa fall gäller den hederliga gamla yttrandefriheten - grundlagsskyddad och allt! Så juridiskt är det bara att dissa på...

• Likah

Tack, Lillamig, för det klargörandet!

Det är alltså lagligt, frågan som kvarstår är dock om det är moraliskt försvarbart?!

• LindyLou

Lillamig;
    PUL gäller väl vad man skriver på nätet?
    Det finns ett rättsfall där en kvinna (Bodil-fallet kallas det nog) dömdes för brott mot PUL då hon på sin egen hemsida skrivit om sina arbetskamrater varav en var halvt sjukskriven med anledning av benbrott. Eftersom det var en uppgift som berörde hälsa (=känslig uppgift) dömdes "Bodil" för brott mot PUL. Allt som direkt eller indirekt kan härledas till en fysisk person är att betrakta som personuppgifter.
    När något läggs ut på Internet betraktas det enligt Högsta Domstolen inte längre som "av rent privat natur" och faller då inom tillämpningsområdet för PUL. Även för föreningar som vill publicera tävlingsresultat på sin hemsida krävs att samtycke har inhämtats från samtliga listade; såvida det inte publiceras som nyhetsnotis. Det finns nämligen ett undantag för "uteslutande journalistiska ändamål" :) Om undantaget har Högsta Domstolen uttalat att "kränkande eller nedvärderande yttranden ska tillåtas på Internet så länge syftet är att; informera, utöva kritik och väcka debatt om större betydelse för allmänheten".

Angående kränkning är det som lillamig redan skrivit svårt att få till stånd en fällande dom dock...

Ja, nu gick jag bara igenom mina PUL-anteckningar lite snabbt här och har inte 100% koll på läget *ler*

•  Miss Cee

Hanna September & Likah>>
    Jag tycker givetvis inte att det _är_ fel av någon att ventilera lite här på sidan. :)

Menade bara att jag ur en etisk synvinkel inte tycker att det är värre att kritisera en person i dennes yrkesroll, än att kritisera en person som är privat.

Det är ju _alltid_ en persons syn på saken man får höra, oavsett om man pratar i verkligheten med polarna på ett café, eller här på sidan. Och det tycker jag att man i sin yrkesroll får leva med.

• June20

Spelar väl ingen roll om det är här el i fikarummet på jobbet el i tel med din mamma man sitter ju o talar om vad som har hänt.
    Vanligtvis har jag sett att folk som inte är säkra här på BT har ändå testat o gått dit o kollat själva Just in case. Men vanligtvis är det flera som inte ens känner varan här som vart på samma ställe o blivit behandlade likadant o då tycker jag att man har vis rätt att förmedla eftersom företaget tydligen inte vill ha kunder verkar det som.
    Om dem minskar i kunder kanske dem förstår att något verkligen är fel på dem o inte på kunderna.
    Fast självklart ska man ta upp visa saker direkt med företaget el ansvarig på butiken man ev vart på i första hand. Har de fräst åt en igen o tyckte man vart otrevlig som kund fast det vart deras fel ja då går det som det går.

Har alltid hört att är något bra så hör ev 2-5 per, om det är det något som går fel då hör 10-20 per om det! FARLIGT o vara elak mot kunderna!!!

Svar på tråden Rätt att "lämna ut" folk på forumet?