• allure

Bröstförstoring genom landstinget??!!??!

Hej hej!! Jag har hört att vissa kliniker gör bröstförstoringar som landstinget betalar, skulle vara tacksam om någon kunde ge mig namn på kliniker som kan göra såna bedömningar. Har nämligen väntat på remiss till kirurgen på sjukhuset (landstinget) i cirka 4 år, och ingenting har hänt än!
    Hoppas ni förstod min fråga..

kramar!

• Svar på tråden Bröstförstoring genom landstinget??!!??!
  • aircondition

Jag försökte få min bröstförstoring genom landstinget (alltså betalt av dom). Var på ett besök där och det läkaren sa då var: om detta varit för 5 år sedan hade vi hjälpt dig direkt, men nu finns inga pengar. Kan väl säga att jag var fullständigt platt. Så det var bara att betala själv. Vilket jag gjorde och såg faktiskt glad ut när jag gjorde det också... Har aldrig ångrat mig.

Ang. vilka kliniker som gör vad? Menar du operation eller konsultation? Jag fick i a f komma till det "vanliga" sjukhuset. Det var också där operationen i s f skulle ha gjorts. När jag opererade mig, så valde jag själv Sophia Hemmet i Stockholm.

• Maria

Nej landstingens ekonomi är ju rätt skral så de är väldigt restriktiva till att göra någon platikkirukrgi - antingen skall det vara medicinska skäl (t.ex. om du har så stora bröst att du får ryggont osv) eller så väldigt avvikande att det kan anses ge dig psykiska men på något sätt. Annars blir det nog tyvärr oftast nej på att få sådant betalt. Men allt som har med landstingen att göra tycks variera rätt mycket från ställe till ställe.

• allure

Tack för svaren!! Vet att det är svårt att få det gjort genom landstinget, men det är ju värst ett försök när man mår så dåligt :( I stockholm verkar det vara mycket enklare men det kanske är för att det är en storstad :)

• pickolina

Hej hej!

Kontakta Plastikkirurgiska kliniken. De utför operationer åt landstinget, utan väntetider. Jag rekommenderade nyligen en tjej här på BT dit, för just bröstförstoring. Hon blev opererad ett par månader senare. Betalt av landstinget!

Här hittar du dem: www.plastikkirurgi.nu/

-Lycka till!

• pickolina

Det kräver dock att du är skriven i sthlm. Såg nu att du hintar i ditt inlägg att du inte bor i sthlm?!

• AnnaS23

Hej, ville också försöka få operationen betald genom landstinget. Men eftersom jag bor i Göteborg så är det helt kört att göra det på Plastikkirurgiska kliniken. Så nu har jag lagt ner den tanken helt eftersom det tar alldeles för mycket tid och kraft. Tycker detta är en så stor grej att göra så för mig är det värt pengarna plus att man får bestämma själv vem man vill operera sig hos, implanteten och dyl. Hoppas det löser sig...

• Swing

AnnaS23: Jag håller med dig! Om man rutinmässigt bara erbjuds t.ex. landstingsfinansierade koksalt ÖVER bröstmuskeln (för att det billigast & lättast för kirurgen) kan det nog vara värt att, om möjligt, betala själv och kunna välja det som känns bäst. Inte minst en läkare man har förtroende för och känner personkemi med. Det är värt pengarna att gå på ett par konsultationer och fundera över läkarnas olika rekommendationer ang. implantat och storlekar och sen fatta beslut om vad man själv tycker/tror ska bli bäst. Lycka till!

Svar på tråden Bröstförstoring genom landstinget??!!??!