mjölksyrakultur..
Hur får jag tag i detta? Någon som vet? Tack på förhand!
Hur får jag tag i detta? Någon som vet? Tack på förhand!
Lite osäker på vad du menar? Normalt finns mjölksyrabakterier (som är en stor grupp av olika slags bakterier ) i den vanliga luften. Bakterierna som ger mjölksyran i filprodukter finns naturligt i luften, och de bakterier som ger mjölksyra till inläggningar av mjölksyrade grönsaker finns i bröd, tex rågbröd men också vanligt formbröd.
Vad ska du använda den här kulturen till?
Är vegan och tänkte använda den tillsammans med mjuk tofu och tillverka "keso"..
I ostmassa (som Keso är ) så brukar man tillsätta lite filmjölk när man gör ost hemma, så på så sätt kan du få in mjölksyran i hemgjord keso.
Men eftersom du skriver att du är vegan så kan du ju inte använda komjölk och tillverka egen keso. Jag vet inte hur man tillverkar keso av soyamjölk eller havremjölk, men det är möjligt att det går att göra något som liknar keso. Löpe torde ju inte fungera men kanske finns det något annat som kan resultera i en ostmassa? Kanske någon annan vet?
Tack för hjälpen Courage! VAd tror du om sojayoghurt? Den innehåller vegetabiliska mjölksyrebakterier om jag inte minns galet. Någon form av kultur iallafall.
Mjölksyrans funktion är ju att bryta cellernas struktur, så soyayoughurten mjölksyrebaktier kan funka. Har tyvärr ingen erfarenhet av de här produkterna, men prova att använda soyayoughurten som den vore mjölk, värm upp den och tillsätt syntetisk löpe och se vad som händer.
Du kan kanske också filtrera bor vätskan i soyayoughurten och på så sätt få en färskostmassa (man häller alltså upp soyayoughurten i ett kaffefilter och filterhållare, låter det stå 8-10 timmar i kylskåp, och så har sannolikt vätskan filtrerats av ) . Åtminstone funkar det så med filmjölk och gräddfil.
Men det är bara att pröva! Lyss till den sträng som brast än att aldrig spänan en båge! Lycka till!