• Sophia08

resa till tyskland, hur?

ni som har åkt ner till tyskland för alkoholinköp hur har ni tagit er dit, med bil och isf hur mycket har den resan gått på bensinmässigt o med båten och behöver man sova kvar en natt eller åker man fram o tillbaka

• Svar på tråden resa till tyskland, hur?
  • Sprallig

Vi var två par som hyrde en minibuss från Lund till Tyskland och körde via Danmark och klarade oss inom ramen för "50 fria mil". Totalt bil (inkl. försäkring)+bensin: 1150+600 kr. Öresundsbron t.o.r.: 580 kr. Färjan Rödby/Puttgarden t.o.r.: 570 kr (OBS! Inom samma dag!). Summa 2.900 kr, delat på två par. Jag lovar att vi sparade flera tusen på att göra tysklandsresan! Tips: åk tidigt på morgonen och förvänta er att komma hem sent. Vi åkte typ 06:30 och kom med färjan 09:00 och var tillbaka i Lund 22:30. Men då fick vi också en skön dag i Tyskland! Vi hade tänkt åka Trelleborg-Sassnitz, men den färjan hade mycket sämre avgångar. Lycka till! /M

• Sophia08

tack så mycket för tipset

• Cartesia

Båtresa trelleborg-rostock tur & retur = 595 kr för bil med upp till 5 passagerare. Ditresan sker på morgonen & returen över natten samma dag. Du kan lätt sova i nån vilostol & behöver inte boka hytt. I tyskland är avstånden ganska små till stormarknaderna... man kanske kör sammanlagd 2 mil medan man är där.

Kolla www.ttline.se under kryssningar!

• Majkel

Jag är nyss hemkommen från Tyskland. Vi bor i dalarna så vi har en väldig bit att åka men vi tjänade ändock på att åka dit. Bilresan vart exakt 160 mil. Resan tog ett dygn exakt på minuten. Vi var två personer som turades om att köra. Båtresan Helsinborg- Helsingör och Rödby- Puttgarden kostade oss 868 kr t o r. Det fiffiga är att du kan få 250 kr cash tillbaka på färjan från tyskland om du är tillbaka inom tre timmar. Det lyckades vi med och va fick en halv tank bensin.
    Vi handlade på Border-shop i Puttgarden. Allt Öl och Vin hade vi förbeställt så vi fick de beställda varorna utkörda med en truck till bilen. Bara att lasta i. På det viset klarade vi tre timmars regeln. Det är ett super tips att förbeställa. Det enda man då behöver göra är att kompletterings handla varor som inte går att beställa i förväg.
    Tre tips från mig. Nyttigheter jag lärde mig.
    1: Förbeställ via internet.
    2: Var i butiken i tid. Framemot lunch tid kommer turistbussarna och då blir det tjockt i butiken och parkeringarna.
    3: Tänk på vikten i bilen. Kolla hur tungt ni får lasta i bilen. De är nogrannare i tullen med vikten än volymen.

Jag önskar er alla en trevlig resa! Det är definitivt värt det även för mer långväga svenskar än skåningar.

• Sophia08

tack återigen för all superinfo. ni som har varit där har ni några bra internetadresser att kolla upp inför ev förbeställning

Svar på tråden resa till tyskland, hur?