• Buslinna

Hur känns er kopparspiral?

Hej!

Jag har haft spiral i fem månader nu och måste få fråga en sak. Ändå från början har min livmodermun (är det väl?) känts annorlunda än före spiralinsättningen. Medan jag förut aldrig känt den, känns den nu ungefär som en fingertopp. Jag antar att det är spiralskaftet där inuti som gör det.

Det hör till saken att trådarna är så långa som de ska, så jag _tror_ inte att spiralen halkat ned ...

Jag känner inte av något under sex, men om min kille smeker mig och kommer åt för mycket och för hårt med fingrarna får jag lätta kramper.

Min fråga: är det andra som kan känna av spiralen på samma sätt, eller är trådarna det enda som ni kan känna?

• Svar på tråden Hur känns er kopparspiral?
  • Swing

Jag har haft kopparspiraler i snart 30 år och känner bara trådarna som sticker ut något ur livmoderhalsen. Själva spiralen sitter ju uppe i livmodern. Kontakta din spiralinsättare och be om en kontroll, t.ex. med ultraljud, så att du får veta om den sitter rätt.

• Buslinna

Tack, jag får väl ta och ringa barnmorskan då...

En annan, och kanske betydligt mer privat fråga. :) Är det någon mer som får kramper av typen mensvärk efter toalettbesök då man är lite hårdare i magen?

Man kan ju alltid fråga!

• CPH

Buslinna - jag känner igen vad du menar med kramper efter / under toalettbesök. Det är som om man har krystat och kroppen inte kan bestämma sig för om den ska krysta ut spiralen eller inte, håller du med? Själv tog jag ut min spiral igår, efter att ha fått en infektion :(

• Cecilia J

Min känns överhuvdtaget inte alls. Gynekologen kontrollerade med ultraljud direkt efter insättningen att den sitter rätt.

• CassieJ

Jag känner också igen att man känner ett tryck över magen vid toalettbesök.. Jag tycker att jag känner av den ungefär varannan timme, men jag har bara haft den i två veckor ungefär. Men det verkar som att alla dessa obehagskänslor försvinner med tiden...

• Kickit

JA! Buslina, här har du en till som får kramper vid toalettbesök, eller om jag behöver göra 2:an redan när jag vaknar. Då kan jag ha jätteont, som om det är för trångt i buken eller något. Usch, låter lite läskigt. Men så kan det faktiskt vara. Jag har alltid haft detta, även innan spiralen, men upplever varken att det blir värre eller sämre med den, bara att jag är mig själv igen istället för sån som jag var när jag käka p-piller. Aldrig mer p-piller!!

Svar på tråden Hur känns er kopparspiral?