• Lion

Epilator-tips tack!

Vilken epilator är bäst? / gör minst ont?
    Testade min systers nu för första gången (Braun Silk Epil) och nu är jag helt rödprickig på hela benen! blir det så i början tills huden vänjer sig eller? tyckte också det gjorde ganska ont, dock på det snabbaste läget var det väl okej efter en stund...jag antar att detta också är en vanesak..?
    Har känslig hud vill inte få hårsäcksinflammation varje gång ju! Baddade med alsolsprit lite nu...hade jag läst om...
    Men detta skulle verkligen va ett smidigt sätt att ta bort hår på...istället för rakning som ju man ändå ser lite stubb av kvar när man rakat och det håller ju bara nån dag....och krämer är dyrt och inte mer effektivt heller....
    Stort tack för svar!

• Svar på tråden Epilator-tips tack!
  • rosic

hej. jag har oxå epilator. den är av märket Philips Satin ice optima. med den medföljde en grej man kan typ lägga´i frysen för att sen sätta på den på epilatorn, så den kyler benet lite när man epilerar. jag kör alltid utan den, men den ska tydligen minska smärtan...
    jag har epilerat i så många år nu så jag e van, men i början gör det verkligen skit ont o bäst e att epilera på kvällen så rodnaden hunnit gå ner tills dagen efter. o ju längre man epilerat desto glesare blir det mellan stråna o de blir "fjunigare". men låt inte allt hår växa ut helt tills nästa gång du epilerar, då gör det ont eftersom man tar allt på en gång, utan ta istället då o då när du ser ngra strån har kommit upp. jag brukar ta en gång i veckan, då gör det ju inte så ont som när allt hår ska bort.
    kramkram

• pickolina

Jag tycker min Babyliss Twinliss känns mindre än min gamla och de andra jag testat. Det där beror ju på smärttröskeln dock, min syster klarade inte av att anv min epilator, hon bara skrek. Själv tycker jag inte att det känns så mkt alls men min Twinliss känns betydligt mindre i alla fall.

Rödprickig blir man alltid, man irriterar ju huden när man drar upp stråna, vare sig du epilerar eller vaxar. Det lägger på några timmar/en dag.

Jag gör aldrig rent benen efteråt men är noga med att INTE smörja in benen efteråt pga att hårsäckarna är öppna och det då kan komma in en massa gegg där.

Jag kan dock bara epilera periodvis pga att stråna blir för tunna och då inte kommer ut genom huden och växer inåt istället.. :( Så jag rakar vissa perioder och epilerar andra. Fungerar kanon för mig!

En sak jag gillar med Twinliss är att den har två huvuden vilket gör att det går fortare att epilera benen samt ska tydligen även vara därför den gör mindre ont.. Huvudena går åt olika håll och spänner därför ut huden och därför känns det mindre. Det är vad som "sägs" i alla fall och låter ju logiskt... *skratt*

• rosic

hej igen. jag glömde skriva en sak; det är även bra om man peelar benen m ngn peeling kräm el dyl då och då, det förhindrar att stråna börjar växa inåt. det gör de ibland när man börjat epilera eftersom de blir så tunna o böjer sig innan de växer ut ur huden.
    kram

• pickolina

Jag rakar som sagt vissa perioder så jag anv ofta min Twinliss när hårväxten är som mest grov och tät och jag tycker inte det gör ett dugg ont.... Men jag tyckte det förr när jag använde min gamla Philips.

Det är som sagt olika vilken app man använder men även väldigt olika beroende på ens egen smärttröskel och självklart även vanan.

• pickolina

rosic

Mina växer ofta inåt även när jag rakar, då de är lite grövre alltså... :( Att anv "skrubb" verkar inte hjälpa :( men det är ett bra tips dock!

Svar på tråden Epilator-tips tack!