• CassieJ

Kopparspiral - är det en lösning att kapa trådarna?

Hej.
    Jag har satt in en kopparspiral för ca två veckor sedan. Det gjorde ganska ont när de satte in den trots att jag tycker att jag klarar smärta ganska bra iaf... Jag cyklade hem och lade mig för att sova, vilket brukar ta bort smärtan. Jag har fortfarande ont såhär två veckor senare... Inte något överdrivet, men det stör min vardag då jag får ont lite då och då... Jag tror att denna smärta kommer försvinna så småningom och biter ihop, men allt föll samman när min partner stack sig på trådarna. Min smärta kan jag väl leva med, men att han också har ont och speciellt under en så känslig tid som under sexet.. Är det någon annan som varit med om det? Har någon något förslag på hur jag ska lösa det här? Är det en lösning att kapa trådarna? Tacksam för svar... MVH Cassandra

• Svar på tråden Kopparspiral - är det en lösning att kapa trådarna?
  • karres 76

Har haft kopparspiralen i snart 2år och känner av den tillochfrån. Men som du säger är det trist att känna under själva mysakten. Man blir lite begränsad på något vis.

• tattar-Emma

Om du kapar trådarna kan det lösa sig för partnern.

Hade själv lite ont av spiralen hela första månaden och kände av den ytterligare en månad eller två. Så om du är som jag är det bara att vänta ut. Numera funkar spiralen jättebra, i början fick jag mer mensvärk men det är också borta nu.

• Cecilia J

Jag har haft min kopparspiral nu i en månad och hade bara lite värk samma dag som den sattes in. Småblödde i 4 dagar och sedan ingenting förutom mensen då. Jag känner inte av den alls så jag är jättenöjd.

Ska man känna efter trådarna för att veta att den sitter som den ska? Jag tycker det känns lite obehagligt att veta att det sitter något där så jag känner en ovilja att känna efter. Låter kanske knäppt men...

• CassieJ

Tack för era svar! Jag har en fråga till: Svullnade era magar upp lite som den gör innan mens när ni satte in spiralen?

• tattar-Emma

Cecilia J - Min barnmorska sa att det var bra att kolla ibland, jag gör det inte varje månad längre men när jag kommer ihåg.

CassieJ - Minns inte, min mage var rätt lugn den perioden allmänt.

• CPH

CassieJ

Håll koll bara så att din värk inte beror på en infektion, jag satte in en spiral 10 April och trodde precis som du att min värk var normal och att det skulle gå över. Men nu är den urtagen då det berodde på att jag fått en infektion i samband med insättandet.. :(

• Swing

Jag har, som jag nämnt många gånger tidigare här, haft kopparspiraler i snart 30 år. Det är väl nästan oundvikligt att partnern ibland sticker sig lite på eller känner av trådarna. Känns det säger min man till och vi byter ställning. Han tycker inte att det är något att bekymra sig om, eftersom allt annat kring spiralerna fungerar perfekt för oss. Så skönt att slippa hormoner.
    Är trådarna för korta kan dom stickas extra mycket, är dom lagom långa böjer dom sig runt livmodertappen och brukar sällan kännas. Jag kollar trådarna då och då. Däremot har jag aldrig haft ONT av eller "känt av" mina spiraler. Jag råder er som har problem eller är oroliga att kontakta er insättare och be om en koll.

• CassieJ

CPH: Usch det låter inte roligt alls det där! Hur går det nu för dig?

Swing: Har din man någonsing fått som skavsår på ollonet?

Tack för alla svar!

• Swing

CassieJ: Han säger att "skavsår" är betydligt överdrivet, men något åt det hållet har det ju varit då och då, men han bryr sig inte värst mycket....

• CPH

En vecka med antibiotika och nu känns det bra. Jag var ledsen och upprörd hos läkaren (en vanlig läkare i Danmark tog ut den, inte en gynekolog - blev rätt akut till slut)och sa att jag var rädd att äggledarna tagit skada och han sa att jag skulle boka in en tid hos en gyn som kan kolla att det fortfarande finns fri passage i äggledarna. Jag gick ju tyvärr ändå med infektionen i flera veckor obehandlad. Tack för att du bryr dig

• CassieJ

CPH: Stackare! Det låter inte alls roligt det där... Skönt att det känns bra nu, men jag vet ju hur orolig man är över att något ska bli fel. Jag hoppas verkligen att allt går vägen! Lycka till!

Svar på tråden Kopparspiral - är det en lösning att kapa trådarna?