Drömbröllopet som blev verklighet - nu är vi gifta! (Lååångt)
Skall försöka skriva detta med glädjetårar som fortfarande bara väller fram och så ska jag försöka hålla mig kort (men jag vet redan att det inte går)
Mikael väckte mig runt 6.30. Han hade varit uppe ett tag och kämpat med sina nerver.
Slängde mig in i duschen och sen ner och fick morgonkaffet, lyckades vakna till inför den blivande frisördejten kl 8 med min tärna, Titti.
Rusade sen ut för att möta henne så vi kunde åka och bli vackra.
Under tiden vi var hos frisören så åkte Mikael och hämtade bestman Bengt.
Vi blev tuperade, ?krullade? och jag fick löshår ? cider till mig och vatten till Titti som körde. Första tårarna fälldes redan här.
Vips så var vi klara (så kändes det iaf). Det gick så fort... kl var bara drygt 10.
Tittade i spegeln och kände mig som världens vackraste.
Vi åkte hem och där satt Mikael och Bengt med bara överkroppar, spelandes gitarr, drack lite öl och pratade minnen. Relaxade helt enkelt. Trodde att de hade all tid i världen.
Bengt och Titti fick sina gåvor ? mer tårar och massor med kramar!
Titti och jag sminkade oss och sen sprang bara tiden iväg. Hasta, hasta.
Mammas sambo var gullig och hämtade upp brudbuketten och körde hem den till oss.
Maten förbereddes och alla fyra fick på oss våra fina kläder. Klockan hade redan blivit 12.30. Ut till den väntande limmon, grannarna stod utanför och tog kort, och vi blev körda till Novotel där vår fotograf mötte oss.
I hotellrummet åt vi en underbart god räk- och avokadotårta som Titti hade gjort. Vår fotograf, Mike, tog lite ?före-bilder?.
13.55 - Hjälp ? nu var det dags att bege sig till kyrkan! Under den korta promenaden från hotellet hann vi blev rejält nervösa.
Väl framme vid kyrkan möttes vi av vår underbara präst, Hasse, som bytte några lugnande ord med oss innan kyrkklockorna började ringa.
Ingångsmarshen började och våra söta brudnäbbar trippade upp för altargången.
Nu var det dags för oss ? alla flaxande fjärilar slog sig till ro så fort vi började gå.
Väl uppe hos prästen så kunde vi slappna av.
Vigseln var så vacker. Tärna och bestman läste vackra ord om kärlek.
När vi skulle läsa efter prästen så var det Mikael som började. Hans ögon fylldes av tårar och underläppen darrade ? jag började nästan lipa på fläcken. Då var det ju min tur ? klarade mig nästan igenom, vid sista biten brast det för mig och jag började gråta. Fick ta en liten paus för att samla kraft. Jag lyckades till slut och vi blev man och hustru!!!
Legatokören sjöng vår sång ? ?Kärleken förde oss samman? av Ulf Lundell ? i egen tappning. Otroligt vackert och mäktigt. Mer tårar
Mer sång och sen var det utgång.
Väl på trappan blev det bubblor i massor och Mikael och jag fick kyssas måååånga gånger.
Kören hade gått ut och ställt sig utanför kyrkan och sjöng en överraskningssång till oss där.
Kramkalas och massor med glädjetårar
Efter ännu mer fotografering var det dags för gästerna att hoppa in i den väntande bussen och bege sig till festlokalen, Malins Skafferi, där de fick välkomstdrinkar, lösa bröllopskorsord, skriva i bröllopsboken och mingla. Vårt värdpar, Per och Linda, tog hand om alla våra gäster från det att de kom till kyrkan och till dess att middagen började. De gjorde ett underbart jobb!
Brudparet, tärna, bestman och fotografen gick till Sjömagasinet som snällt nog öppnade sina dörrar speciellt för oss.
Där blev det ännu mer fotografering ? både inne i lokalerna och ute på deras altan och brygga.
Sen tog vi limmon till Önnereds brygga för att få lite annan bakgrund på bilderna, sjöbodar och annat mysigt.
Efter det körde limmon oss till festlokalen och den väntande brudskålen.
Vid 17-tiden kom vi fram till tonerna av ?Pomp and circumstances? som dånade ut ur högtalarna på festlokalen. Mäktigt!
Vi fick glas i händerna. Vi skålade, minglade, fyllde på glasen igen (och igen)?
Dags för middagen?
Här kan jag inte skriva för detaljerat för då öppnas tårkanalerna på vid gavel igen.
Bestman Bengt som även var toastmaster gjorde ett fantastiskt jobb.
Alla tal var så personliga och känslosamma, inte ett öga var torrt.
Mikael...Titti...Bengt...min bror Mathias... alla andra talare ? tack för alla underbara tal.
Skratt och tårar om vartannat hela middagen igenom. Jösses...har aldrig varit med om något liknande, vilken berg-och-dalbana!
Sånger, ballongsmällning, uppträdanden och skålar. På möhippan och svensexan fick vi spela in en låt som de sedan gjorde till en duett, Vill ha dig med Freestyle, vi hade ingen aning om att vi hade spelat in samma låt. Denna spelades självklart upp under middagen till allas stora förtjusning, inte minst våran!
Efter den sedvanliga bröllopstårtan med matning var middagen över?
Baren öppnade och festen var igång!!!
Min brors kompisar var bartenders och blandade drinkar för glatta livet. Inte ens våra omdöpta drinkar, Äktenskap, Evig kärlek, Lyckorus mm, fick dem att tappa fattningen. Kanonkillar!
Vi inledde dansen med ?Kärleken förde oss samman? i dess originaltappning med underbara Uffe.
Det dansades, skrattades, firades, dracks och kramades till långt in på natten!
Tom min mormor, 81 år, var med uppe på dansgolvet och svängde runt till efter 1 (mest tillsammans med bestman Bengt)
Det var mest en salig blandning av schlager, 80-tal, synth och hårdrock
Vickningen, korv med bröd, var ett välkommet inslag fram på småtimmarna.
När musiken till slut tystnade var det bara 7 gäster som hade lämnat festen.
I stort sett alla gäster var alltså kvar ända tills de ?slängde? ut oss från lokalen! Wow!
Det hade vi aldrig trott. Det var en otrolig fest! Långt över alla våra förväntningar.
Vi hade så enormt roligt!
Akutkorgen blev en succé ? skavsårsplåster gick som smör i solsken. Kanske var det därför som alla i stort sett bodde på dansgolvet under hela festen!
Toalettdekorationerna med blommor, tända ljus och tändsticksaskar med bilder på Mikael och mig var också uppskattade. Hmmm?tändsticksaskarna försvann tillsammans med gästerna sen ? souvenirer kanske...
När alla gäster hade fått tag på taxi och åkt hem så stod Mikael och jag där och bara njöt!
Vi kom fram till hotellet (gamla Sheraton numera Radisson SAS) strax efter 3. Vi hade bokat ett standardrum, fick våra nycklar och begav oss till rummet.
Dörren gick inte upp...skumt... Mikael gick ner för att kolla vad felet var.
Då kom portiern upp och sa att...hmmm...ni skall nog ha ett annat rum ? tog våra väskor och traskade iväg! Han stannade vid dörren till Corner suite och öppnade den ? här ska ni bo. Tjoho!
Rummet hade stort vardagsrum, ett underbart jättelyxigt badrum och stort sovrum med ett äggformat badkar inne i rummet. Behöver jag säga att vi tog ett bad?
Närmare 4 ringer det på dörren ? champagne och röda rosor på silver bricka. En avslutande gåva från Tärna-Titti och hennes man Värdpar-Per. Puss!
Vi hade tom tur med vädret ? det regnade av och till under hela dagen och kvällen men inte en enda droppe under de gånger vi var ute!!!
Det här, tillsammans med vår dotters födelse, är den bästa dagen i våra liv!
Tack alla som gjorde den till vad den blev.
Lycka, lycka, lycka!