Betala prästen
Hur mycket betalar man till prästen för vigseln?
Vi har valt en anna präst än den som finns i församlingen och då får ju vi stå för hans lön, men hur mycket är det rimligt att ge honom?
Hur mycket betalar man till prästen för vigseln?
Vi har valt en anna präst än den som finns i församlingen och då får ju vi stå för hans lön, men hur mycket är det rimligt att ge honom?
Vi betalar 1500 för vår. Har du tur kan du få igen de pengarna från din egen församlign. Ring och hör. VI kommer inte få det och vi får dessutom betala 3500 för kyrkan vilket är för dj_vl_gt. Ska svära lite i kyrkan när jag kommer dit bara för å hämnas. Lycka till.
Antingen får han lön från sin församling, det finns ett clearingsystem mellan olika församlingar inom SvK. Annars har han säkert ett pris om ni frågar honom eller hans församling.
Vi gifte oss inte i den församling vi tillhörde och behövde inte betala något tack vare clearingsystemet som finns mellan kyrkorna.
Om man är medlem i svenska kyrkan ska det väl inte kosta någonting, varken för prästen eller för kyrkan? Även om man inte gifter sig i hemförsamlingen?!
Fiafria...
instämmer, så står det iaf på svenska kyrkans hemsida.
det ska vara kostnadsfritt vare sig du gifter dig i din hemförsamling eller i annan kyrka...OM du är medlem i svenska kyrkan alltså.
men tror du kan få betala för, kantor, kyrkvärdar osv osv....men det står på svenska kyrkans hemsida.
Vi betalar 750 kronor för våran präst, men eftersom han igentligen har gått i pension tror jag, i det är det inkluderat bensin pengar t&r.
Vi gifter oss i hovets kyrka och prästerna som är anknytna till den kyrkan vägra ställa upp eftersom vi inte är födda i deras församling Ekerö. Dessutom vill jag inte ha med dem att göra eftersom de är homomotståndare (har hittat artiklar på internet) och vi har många bekanta som är homo. Och jag antar att är man emot partnerskap har man nog ganska så snäv syn på det mesta, kvinnopräster och dyl. Och en sån präst delar inte min uppfattning om kärleksbudskapet, och ska def. inte viga mig. Så vi får vackert pröjsa. Vår hemförsamling har fullt upp den dagen så där har jag ingen präst att hämta...Men visst är det orättvist.