• Miss Maria

Ni som ska ha eller hade tärna/bestman

Hur har ni gjort med kostnaden för deras kläder?
    Jag har kommenterat att jag vill att tärnan ska ha en klänning som går i samma färgskala som vårt bröllop men sen inte ställt fler krav.
    Min klänning är ganska enkel och var relativt billig då vi inte har nån direkt ekonomi. Nu verkar min tärna ha hittat en klänning som visade sig vara dyrare än min klänning och jag vet inte om hon förväntar sig att vi ska betala... Hur ska jag göra???
    Vill ju inte vara snål men samtidigt så om jag bestämt hade det ju blivit något annat.

• Svar på tråden Ni som ska ha eller hade tärna/bestman
  • Burro

Jag sa till dem att vi har "de här" färgerna, har ni nåt som passar? De kommer bara att köpa en ny slips till honom, annars kör vi på kläder som de redan har. Mitt tips är att prata med henne och tala om hur det ligger till. Jag sa det från början att vi inte kunde betala. Sånt är jobbigt...

•  Miss Cee

Vi kommer att ha både tärna och marskalk.
    Tärnan får fria händer att ha på sig vad hon vill. Jag har en balklänning som hon kan få låna om hon vill ha en sådan. I övrigt får hon bekosta sina kläder själv.

Marskalken har vi heller inga krav på. Han får klä sig i samma klädkod som övriga gäster, och då vet vi att han redan har en kostym.

Om du _vill_ lägga något till din tärna så kan du ju ge henne ett bidrag på den summa du tänk från början. Sen kanhon använda den som hon vill, antingen hittar hon en klänning för den prislappen eller så lägger hon själv ut mellanskillnaden.

Men har du inte sagt från början att du ska betala något, och hon ehj frågat, så gäller ju det traditionella: att hon får bekosta allt själv.

• Eruraina

Vi har sagt att träna och best man betalar allt sitt själv..annars kan allt bli sjukt dyrt...

det ända kravet vi har är att tränas klänning skall gå i samma färgnyas som frägerna vi valt ut.

• Sussiduss

Tärna och bestman får ha vilka kläder de vill, så länge det är enligt klädkoden "kavj". Vi har inga synpunkter.

• Montalba

Jag har också kommit överens med mina två tärnor om en färg (grå). Den ena kommer att vara höggravid, så hon får hitta nåt som passar... Men de får betala själva. Det är bara bra om de inte är exakt lika tycker jag. Marsalkarna får nog ha grå slipsar så att ser enhetligt ut.

• Montalba

Skulle vara en slutparantes, inte en fånig gubbe...

• Johanna85

Jag och min tärna hittade en klänning som vi båda tyckte om (en kopia av min brudklänning fast i ljusblått istället för Ivory) Jag betalde klänningen, skorna, sminket och håret. Hon fick även en Ipod i present.

Ville vara säker på att det blev en klänning som jag tyckte om, därför var det bäst att betala.

• Fru Cinderella

Först tänkte jag säga till mina tärnor att de fick ha på sig vad de ville. Men nu har jag kommit fram till att jag ska lägga pengar på klänningar åt dem och så får de dem som tack för att de ville vara med.

Tänkte köpa från china-ekt.. blir ca 1200:- med frakt till sverige. Ska även göra halsband och armband till dem själva som presenter.

• SpookysKira

Jag har fem tarnor, M2b har fem marskalkar. Vi bestamde fargtemat for kladerna, och de betalar sina outfits sjalva. Jag och tarnorna gick ut och shoppade tillsammans, och hittade en klanning som passade alla lika fint. Mannen kunde bry sig mindre, sa det var typ jag som valde ut m2b's och hans foljes kladsel.

Mina tarnor forvantade sig aldrig att jag skulle betala deras kladsel.

• luv

Min tärna betalar sin klänning själv. Hon fick också välja ut färg själv fast jag var med på hennes begäran. Känner inte att man kan ställa krav när man inte betalar själv. När det blir hennes tur så är det jag som lägger ut för klänningen

• Bellis perennis

Jag sa till mina tärnor (2 st) redan från början att de tyvärr får betala sina klänningar själva eftersom det anses som en ära att få vara tärna.Det ända jag ville var att klänningarna skulle vara vinröda. Modellen får de bstämma själva. Sen får de en varsin fin gåva av oss.
    Det är inte snålt, fråga hur hon tänkt sig. Lägg fram det gnm att berätta om eran ekonomi inför bröllopet och gör det med mjuk/försiktig röst/ton. Hon förstår nog.

Om ni tänkte ge henne en "tack gåva" så säg det. Om varför inte ge henne en gåva i form av ett bidrag till klänningen...det beror ju på hur mkt ni tänkt lägga ner på gåvor...kanske ge henne ett litet smyvke (behöver ju inte vara äkta....)
    Lycka till!

• Mitt hjärta är hemma

Förklarade för min tärna att vår budget visserligen redan var hög, men att jag visste att hon inte hade det så fett heller. Hon kommer dessutom få extrakostnader i samband med vårt bröllop, resor och småkostnader. Att "tvinga" henne skaffa en speciell klänning att ha på mitt bröllop skulle kännas fel. Min brudklänning kostade dessutom 950 kr. Tärnklänningen kan ju inte vara dyrare än brudklänningen! (Kan och kan, men visst blir det knäppt. ) Föreslog försiktigt att vi kanske kunde dela på kostnaden och att hon fick ha i princip vad hon ville, sålänge det inte överglänste mig, haha (hon är otroligt vacker min tärna) . Tipsade henne om att undvika mint- eller olivgrönt och turkos, annars funjkar det mesta. Att föredra vore mörkgrönt men det är absolut inget måste. Kort eller långt - upp till henne. Hon skall trivas och helst kunna använda plagget igen.

Häromdagen berättade hon att hon hittat en sömmerska som kommer sy upp en klänning till henne. Hon får nog någon sorts kompispris, men jag hoppas ändå inte att det blir för dyrt. Dock vill hon inte alls låta mig betala ens halva klänningen, hon är så go.

Blir spännande att se hur hennes klänning blir, hon har lovat att kolla av med mig innan den färdigställs.
    Visst har jag en perfekt tärna?

Min älskling kommer ha frack på bröllopet men jag tror att marskalken kommer ha kostym. Det äger han redan och känner sig tillräckligt obekväm i. Frack, haha, näe, oavsett vad etikettsreglerna säger om lika klädsel för männen, det går bort. Dessutom är det ju roligt om brudgummen, liksom bruden, får vara den finast klädda.

Svar på tråden Ni som ska ha eller hade tärna/bestman