• JAKF

GI vs. VV

Är inne på min andra dag med GI.
    Har gått ner till normalvikt genom VV, men ville testa något nytt..och har hört så mkt gott om GI. Har några kg som jag skulle vilja bli av med (fortfarande inom ramen för normalvikt).

Men oj, vad det tar emot att slänga i sig alla dessa måltider med "mycket points"... Räknar ju inte points nu, men det sitter så starkt i ens medvetande.

Någon som testat båda delarna, och kan dela med sig av sina erfarenheter?
    "Funkar verkligen GI?"

• Svar på tråden GI vs. VV
  • Ellte

Varför inte kombinera? GI innebär ju inte på något sätt att du ska vräka i dig kalorier (alltså points)...utan det borde snarare bli färre när du byter pasta och ris mot fullkornsvarianter och potatis mot grönsaker?

På vilket sätt menar du att det blir fler points?

• picachu

Om inte annat så går väl GI ut på att man äter "smartare" points som man håller sig mätt längre på, så i längden blir det väl mindre points?

• JAKF

Njae. Om man jämför med kostförslagen på giviktkoll så blir det för många points. Lax, makrill, ägg, lite nötter till mellanmål osv. Det drar snabbt iväg, pointsmässigt.

Kör vidare på VV.
    I slutändan handlar det väl inte om vilken "metod" som är BÄST, utan om vad man trivs med själv. Det har jag slutligen kommit fram till..;)

Men tack för era kommentarer!

• Kerran

Hej!
    Jag gick ner 15 kg med VV. Sedan blev det totalstopp. Jag fortsatte kämpa i cirkus 6 månader innan jag gav upp och satsade på SB (South Beach - typ GI) och fullkomligt rasade i vikt. Jag har nu gått ner ungefär 25 kg totalt och ser SB som min nya livstil. Jag gillade VV, men älskar SB. Jag har ingen direkt förklaring till varför jag "slutade" gå ner i vikt med VV, men jag har mina teorier och spekulationer. Är det kanske någon som har en förklaring???

Men det är ditt beslut - satsa på det som du trivs med och kan tänka dig att leva med.

Kram Kerstin

• Inda

Jag har gått ner 11 kg ungefär på 5 månader med GI(giviktkoll.se)
    Tycker att det har funkat jättebra!

• pickolina

Kerran

Min bror råkade ut för samma sak när han gick på VV, han la då till en ätardag i veckan och började rasa i vikt igen. Så det handlar nog enbart om att chocka igång ämnesomsättningen igen.

• Kerran

Pickolina

Tack. Du bekräftade mina teorier.

Svar på tråden GI vs. VV