• BrendaStarr

Ännu ett budget-inlägg...

Fick en kommentar i min blogg - en god vän kommenterade och tyckte att vi lade för mycket pengar på vårt bröllop, jag berättade nämligen att vår lokal kostar 7000:- i hyra...

"Gosh...du tänker då inte snåla du inte!!! *häpnar lite*
    Men jag är ju av åsikten att man gifter sig med varandra och inte för alla andra." kommenterade hon.

Först viste jag inte vad jag skulle säga tillbaka, men efter att ha undersökt saker ÄNNU mer så måste jag säga att ni som bor på landsbygden (och inte som vi i en av Sveriges 10 största städer) har det bra, för ni kan få det mesta hyfsat billigt...

Där jag är uppvuxen ( - och min vänninna fortfarande bor - ) så finns det massor av bygdegårdar som man hyr för en 500:ing och så fixar man det mesta själv sedan...

Men där jag bor nu - här finns INGA lokaler i stan, undantaget bostadsrättsföreningslokaler som rymmer 40 personer och ligger i en källare någonstans - alla möjliga ställen kostar MASSOR med pengar, om man inte kan tänka sig att vara tre-fyra mil utanför stan=transportkostnader...

Vi gifter oss för att vi älskar varandra, för att vi vill bekräfta det för varandra och alla vi tycker om och bryr oss om, för att det blir bättre för oss rent juridiskt på det viset och för att vi får ha en stor fest för alla vi bryr oss om. Finns det en prislapp på det? Är vi dåliga människor för att vi vill lägga en slant på en speciell dag för oss och alla i vår omgivning? Är 7000:- för mycket när man hyr en lokal?

Tja, vad säger ni?

• Svar på tråden Ännu ett budget-inlägg...
  • Överlycklig

Det är ER dag, bry er inte vad andra tycker.
    Jag får massa komentarer för att jag inte bjuder min far, men det är MITT beslut likaväl som du beslutar vad er lokal får kosta.
    KRAM en som skiter i vad er lokal kostar :D

• tryswe

Hm... nej, jag tycker absolut inte att 7.000 för lokalen är mycket... Sedan är det ju så att vad som är mycket eller lite pengar varierar så beroende på vem man frågar. Gör som ni vill och har råd till och ta inte åt dig av negativa kommentarer.

• BrendaStarr

Nja, jag tror att det beror väldigt mycket på VAR i Sverige man bor, om man tycker att det är mycket pengar eller inte. I Shlm, Gtbg eller Malmö är det nog INTE särskilt mycket pengar... Eller?

• tina14jan

Om det är mycket eller inte beror dels på var lokalen ligger, hur stor den är och vad som ingår i hyran, städning, servering, dukning etc.

• aug06

Nopps, inte alls mycket!

allt är ju beroende på vad man vill ha och vart i landet lokalen är. Vi betalar 12´för våra lokaler i City Stockholm. Sittning och fest i olika "rum" men i samma byggnad.

• liten lilja

nej det är inte speciellt mycket i storstäderna! vi bor i stockholm och hyr en lokal en bit utanför stan. 410 kr/timme eller cirka 9000 för en dag, med städning och porslin är vårt pris. dyrt, men vi hittade inte speciellt mycket billigare alternativ...

• BrendaStarr

Kolla här! www.jacobhansenshus.se får vi för 7125:- inklusive porslin, glas och kök - dock inte städning, grovstädning. Finstädet har de en städare till...

• BrendaStarr

...vi har f.ö. hela huset till vårt förfogande den dagen...

• Överlycklig

Underbart ställe, GO FOR IT!!!!

• Frippan

7000 är mycket i relation till vad man får, så man kan egentligen inte svara på din fråga utan att veta vad som ingår och hur många personer som festen är för.

Låt oss säga att du har ett bröllop för 100 personer i den här lokalen. Det gör 70 kronor per gäst. Har du sedan catering eller buffé för låt oss säga 300 kr per kuvert så gör det alltså 370 kr. En pang-billigt pris.

Så vad ingår i de 7000, och är det catering, laga maten själv eller vad är det. Först då kan man säga om det är dyrt för lokalen. 7000 kronor är ju alltid mycket pengar men det är inte samam sak som att det är dyrt.

• BrendaStarr

Nä, det är det som är grejen - 7125:- är BARA lokalen med bord,stolar, porslin och kök... Sedan får vi fixa maten utöver det. ÖNSKAR naturligtvis att vi kunde fått allt-i-ett, men det bästa priset vi fått hittills är ca 800:- per kuvert inkl mat och dryck och eftersom vi vill bjuda ca 60-70 personer så blir det omkr 300:- /pers inkl ALLT om vi fixar det mesta själva...

• BrendaStarr

...inklusive lokalhyra... Min styvsyster jobbar som kock och får naturligtvis betalt...

• Mitt hjärta är hemma

Vi valde i stort sett mellan två lokaler. Den ena lokalen kostade egentligen ingenting, men det var nån sorts bokningsavgift på 5000 kr. Då ingick personalkostnader men inte mat&dryck.
    Den andra lokalen var mer än dubbelt så dyr och ingen personal eller någonting ingick (jo, porslin å sånt) . Det blev ändå oerhört mkt billigare att ta den dyra lokalen då den billiga lokalen krävde att man köpte mat till hutlösa kuvertpris (1000 kr typ) . Den dyra lokalen kan man ha valfri catering eller vad som i, så det blev i slutändan helt klart mer fördelaktigt ekonomiskt.
    Så hon som sade så fjantigt vet inte vad hon pratar om, och låter ganska avundsjuk.

Klart man dessutom vill visa hela världen att man gifter sig. Oavsett om det är en privat angelägenhet. Jag vill dela glädjen med alla jag känner.

• Miss Maria

Gör vad ni vill. Vi bor i en stad utanför Gbg (tar ca 15 min till centrum) och har en lokal som kostar 1500:- i det ingår porslin mm till 100:-
    Sen kan jag ju tillägga att lokalen inte är speciellt rolig.

• Janiz

Varför bryr du dig för...larvigt!

• Miss Maria

*haha*
    100 personer givetvis inte 100:-
    *haha*

• Ettolrach

Frågan är varför man bryr sig så mycket över vad andra väljer att lägga ned på sina bröllop...

Tycker inte 7.000 är så farligt för en bra lokal. Det går ju inte att jämföra priser mellan större stad/liten stad, det är för olika förutsättningar.

Svar på tråden Ännu ett budget-inlägg...