• Sandra2

granskad av skatteverket

Har precis blivit granskad av skatteverket för avdrag av resor i arbetet. Jag har knappt dragit av någonting och varit jättenoggrann, varför kan de inte granska de som fuskari stället?

Detta gör iallafall att min skatteåterbäring inte kommer att komma till midsommar som jag och min sambo hoppats på eftersom de pengarna verkligen behövs till bröllopet. Nu måste vi väl ta ett lån på banken för att klara alla utgifter. Blir så sur!!!

• Svar på tråden granskad av skatteverket
  • Mitt hjärta är hemma

Jag blir alltid granskad. Har iallafall blivit det de senaste sex åren. Eftersom jag enbart gör avdrag jag har rätt till går det ju alltid igenom ändå, men det är lite störigt att skatteverket inte kan förstå vissa enkla saker av sig själva. T.ex. frågar de om jag verkligen behöver strängar i arbetet - när jag klart och tydligt förklarat att jag är stråkmusiker.

Visst är det tråkigt att "ligga ute" med pengarna man hade trott man skulle få direkt, å andra sidan kan man väl inte räkna med att garanterat få dem i augusti eller när det nu tidigast är.

Kan ni inte låna av någon närstående istället så att ni slipper dyrt banklån?

• bröllop2006

nej, vad tråkigt!! förstår hur det känns för vi behöver oxå bverkligen pengarna innan midsommar pga bröllopet.. hoppas innerligt att det inte blir nåt krångel så de kommer senare..

M

• stina-07

Jag med!
    Skickade in papper idag! Så trkigt! År lärare och har 5 mil till jobbet dom borde först att jag inte har flextid och kan åka buss. Förlorar 3 timmar per dag på att åka buss jämfört med att åka bil. De vill tillochmed ha uppgifter på tiden det tar att gå från utterdörren till bilen, max 50 meter. Otroligt löjligt! Tråkigt när man är jättenoga och inte fuskar

• Sandra2

Jo, det löser sig säkert men man blir ju bara så sur. Tur att man inte jobbar på skatteverket, de kan inte ha många vänner :)

• stina-07

Oj oj! stavningen blev inte så bra! Måste nog sova nu! God natt!

• Sandra2

Jag är också lärare och har 8 mil till jobbet. Det där pappret man ska fylla i hur långt det är till parkeringen etc är ju bara för löjligt.

• Inda

Sandra2

Hur ska de veta vilka som fuskar om de inte gör stickprovsgranskningar?

Nu vet de ju iaf att du inte är en fuskare...

Tråkigt att inte få pengarna i tid, dock!

• stina-07

Jag vet! Dett känns bara så tråkigt! Tycker att det är så uppenbart när man det syns att jag bor på ett ställe och jobbar på ett annat. Ganska så små städer i norr dessutom.

• brud2006

Jag hade också räknat med att få mina skattepengar vid midsommar, men sen efteråt kom jag på att jag hade deklarerat en fastighetsskatt på vår tomt på 108:-!!! och detta gör att jag inte får dem förrän i augusti... blääää

Men är det någn som vet ungefär när i augusti som pengarna brukar komma.. vi gifter oss den 26 augusti och innan dess måste våra pengar komma, annars vet jag inte hur vi ska fixa alla utgifter till bröllopet som är kvar..

• najna

Jättebra att de granskar men det känns naturligtvis trist att drabbas, särskilt när man räknat med pengarna.

• jonnebo

Ett tips till er som räknar med att få mycket skatt tillbaks. Skicka in en begäran om jämkning till Skatteverket. Då behöver inte arbetsgivaren dra av så mycket skatt utan ni får mer i plånboken varje månad istället.

Svar på tråden granskad av skatteverket