• 000

Utlandsvigsel!??

Vi kan inte riktigt bestämma hur vi vill ha vårt bröllop....Funderar på att sticka iväg utomlands bara vi två.
    Är det någon som har samma fundering och hur har ni planerat? Tycker det verkar lite krångligt för man har inte samma "koll" på saker, typ frissan, blommor, var hyr man klänning, fotograf mm. Hur har ni andra löst det? Vill ha ett fint, minnesvärt bröllop på något fint ställe någonstans i världen.
    Behöver lite hjälp och tips, tack!

• Svar på tråden Utlandsvigsel!??
  • June20

Kanske kan kolla upp en bröllopsfixare i den staden/landet som ni ska till? dem kan hjälpa till med pappers biten med så allt e riktigt o äkta o lagligt.

• fruRT

000,
    titta på svenskakyrkan.se - där står en massa saker om var de har vigslar och vad som gäller. Om ni nu vill gifta er i svenska kyrkan, förstås...

Lycka till!
    /FruRT

• anne på grönkulla

Ett resebolag eller en bröllopskoordinater på den ort ni är, kanske? Hotellet ni bor på? Beror lite på vart ni ska åka, förstås, vart har ni tänkt er?

Vi gifte oss utomlands och fick sån praktisk hjälp av en väninna till mig som arbetar där.

• Mr & Mrs Lantz

Prinsen och jag ska vigas på stranden i Borneo 3:e augusti nu i år .
    Längtar något oerhört.
    Hotellet har en egen bröllops kordinator som fixar det mesta. Jag har beställt en klänning här hemma.
    Kika gärna www.prinsenochjag.se

• Hur gör du...

Mr & Mrs..vilken otroligt snygg hemsida ! ! Har du gjort den själv ?

• Too Be  gift nu

Vi gifte oss i Las Vegas öken i Valley of Fire för ca 1 månad sedan.

Vi gjorde så att vi bokade ett paket med ett kapell som ordnade allt åt oss.
    Jag skickade över bild på hur jag ville att buketten skulle se ut, vi fick välja smak på tårtan, vilken mat vi ville ha på receptionen mm.
    Fotograf, limo från och till hotellet, hjälp med att få vårat marriage certificate och allt runt ordnade dom åt oss.
    Hår och makeup bokade jag själv från ett företag som någon annan här på BT rekommenderade och bröllopskläder tog vi med oss hemifrån.

Jag skrev lite om vår bröllopsdag och lade in en länk med fotona från bröllopet här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-23/m1652298.html

Vi har även haft en utomlandstråd som är stängd nu, men det finns nog lite information om olika resemål där:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m1455033-1.html

• June20

Mr & Mrs Lantz:
    vet inte vad ni har gjort på eran hemsida men den verkar inte funka för alla program tydligen för Linux sa nej. Synd va nyfiken när den verkade annorlunda med en sida som poppa upp med något mörkrött på :(

• Utomlands-brud

Jag och min sambo vill också gifta oss utomlands, men vi har inte bestämt var. (Vi har gott om tid på oss.) Jag har läst en himla massa inlägg här på BT och fått massor av nyttig information. Just nu funderar vi på Pireus (Aten). Jag läste om ett par som gift sig på en klippa där genom svenska kyrkan. Kontakt med präst finns på SKUTs hemsida.

Italien funderar vi också på. Vi älskar Italien och ska förlova oss nere på Amalfikusten nu i sommar, så det är möjligt att vi sen vill gifta oss på samma ställe. (Jag vet inte exakt var för min sambo ska överraska mig på resan!)

Det finns ett svenskt företag som ordnar vigslar i rådhusen bl.a. på Amalfikusten och på Capri. De heter www.costiera.nu .

Annars har vi också tankar på bröllop på en strand på ett exotiskt resemål t.ex. Malaysia, Thailand, Borneo, Filippinerna eller någon Västindien-ö. Har kontaktat det svenska företaget travelinsight som anordnar bröllop i Thailand och även hittat en del andra Thailändska hotell och företag som fixar bröllop. Läste också en sida här på BT under planering där jonas&sofia (tror jag det var) har skrivit om sitt bröllop i Filippinerna och blev väldigt intresserad av det.

Bröllop i Västindien kan man köpa färdiga paket med flyg och boende genom bl.a. Deluxe Travel. Vissa (lyx)hotell i Västindien anordnar gratis bröllop om man stannar i minst 7 dagar på hotellet. De hittar man på amerikanska bröllopssidor.

Vi funderar fram och tillbaka, men har ju gott om tid på oss att bestämma. Jag tycker att det är himla roligt och kolla upp olika möjligheter, olika resemål och hotell. Det är viktigt för oss att vår vigsel är laglig när vi kommer hem. Vi vill inte gifta oss borgligt här hemma innan, därför känns det kanske lite tryggare med de företagen som är svenska och som kan de svenska lagarna / reglerna, eller om man gifter sig i ett land där pappersexersisen inte är så komplicerad och man vet exakt hur man ska göra när man kommer dit. Jag vill inte riskera att komma hem utan att ha gift mig för att vi saknat nåt papper. I vissa länder måste man ha varit i flera månader innan bröllopet för att få gifta sig. På andra ställen kan det vara att det bara är en ceremoni som erbjuds och att bröllopet inte är giltigt när man kommer hem. På andra ställen, någon av ABC- öarna, måste man först gifta sig borgerligt i rådhus och efter det kan man ha en ceremoni på standen.

Till TooBe: Vilka härliga bilder!!! Ett riktigt drömbröllop!

• anne på grönkulla

Ja, just det - lite juridik:

Sverige erkänner i princip alla vigslar som ingåtts utomlands inför en myndighet som är giltig där vigseln ingås och som är mellan personer över 18 år. Alla länder låter dock inte utlänningar på besök gifta sig. Så man får kolla upp lite pappersexercis, kanske översätta handlingar både före och efter och ev låta registrera vigseln själv hos skattemyndigheten när man kommer hem. Att anlita en svensk bröllopsfixare (t ex en resebyrå) kan vara ett bra sätt att slippa hålla reda på allt detta själv. Vilka länder som är populära på BT ger ju en fingervisning om var det är rimligt lättgjort också.

Sen kan man ju, på vissa svenska ambassader (alltid i huvudstäder) och i vissa svenska kyrkor utomlands (ofta i hamnstäder eller stora "svenskstäder") på vigas "på svenska". Isåfall funkar all pappersexercis ungefär som hemma, med hindersprövning och registrering och så. MEN, att de får vigselrätt förutsätter att det land de befinner sig i tillåter att de viger utanför värdlandets myndigheters kontroll, så att säga, så det är på relativt få ställen det funkar.

• Soon to be Mr & Mrs Lantz :)

Tack för kommentarerna ang vår hemsida
    www.prinsenochjag.se

Jag och daniel snickrar fortfarande på hemsidan. Den är inte riktigt klar än där av finns det säkert några buggar.

Det är super mysigt att göra sidan tillsammans, drömma oss bort till den stora dagen.
    /Ingela

• mallis06

vi gifter oss i svenska kyrkan på mallis, de ordnar med allt man kan välja frisör, makeup blommor, foto jag allt de fixar till och med champanen på kylning, frisörer mm är svenska så det känns bra att man kan ringa och prata med dem innan, jag har även mailat bilder på brudbukett osv. så kolla in skut.se

Svar på tråden Utlandsvigsel!??