Jag och min sambo vill också gifta oss utomlands, men vi har inte bestämt var. (Vi har gott om tid på oss.) Jag har läst en himla massa inlägg här på BT och fått massor av nyttig information. Just nu funderar vi på Pireus (Aten). Jag läste om ett par som gift sig på en klippa där genom svenska kyrkan. Kontakt med präst finns på SKUTs hemsida.
Italien funderar vi också på. Vi älskar Italien och ska förlova oss nere på Amalfikusten nu i sommar, så det är möjligt att vi sen vill gifta oss på samma ställe. (Jag vet inte exakt var för min sambo ska överraska mig på resan!)
Det finns ett svenskt företag som ordnar vigslar i rådhusen bl.a. på Amalfikusten och på Capri. De heter www.costiera.nu .
Annars har vi också tankar på bröllop på en strand på ett exotiskt resemål t.ex. Malaysia, Thailand, Borneo, Filippinerna eller någon Västindien-ö. Har kontaktat det svenska företaget travelinsight som anordnar bröllop i Thailand och även hittat en del andra Thailändska hotell och företag som fixar bröllop. Läste också en sida här på BT under planering där jonas&sofia (tror jag det var) har skrivit om sitt bröllop i Filippinerna och blev väldigt intresserad av det.
Bröllop i Västindien kan man köpa färdiga paket med flyg och boende genom bl.a. Deluxe Travel. Vissa (lyx)hotell i Västindien anordnar gratis bröllop om man stannar i minst 7 dagar på hotellet. De hittar man på amerikanska bröllopssidor.
Vi funderar fram och tillbaka, men har ju gott om tid på oss att bestämma. Jag tycker att det är himla roligt och kolla upp olika möjligheter, olika resemål och hotell. Det är viktigt för oss att vår vigsel är laglig när vi kommer hem. Vi vill inte gifta oss borgligt här hemma innan, därför känns det kanske lite tryggare med de företagen som är svenska och som kan de svenska lagarna / reglerna, eller om man gifter sig i ett land där pappersexersisen inte är så komplicerad och man vet exakt hur man ska göra när man kommer dit. Jag vill inte riskera att komma hem utan att ha gift mig för att vi saknat nåt papper. I vissa länder måste man ha varit i flera månader innan bröllopet för att få gifta sig. På andra ställen kan det vara att det bara är en ceremoni som erbjuds och att bröllopet inte är giltigt när man kommer hem. På andra ställen, någon av ABC- öarna, måste man först gifta sig borgerligt i rådhus och efter det kan man ha en ceremoni på standen.
Till TooBe: Vilka härliga bilder!!! Ett riktigt drömbröllop!