• Buslinna

Acne på andra ställen än i ansiktet

Hej!

Här kommer fråga som jag, för ovanlighetens skull, tycker är riktigt pinsam. Jag kan babbla på om det mesta i övrigt, men det här håller jag mycket hemligt. :D

Är det någon här som har eller har haft problem med vuxenacne som inte bara håller sig i ansiktet utan som ofta också blommar upp på andra ställen på kroppen? Allt från rygg och rumpa till armhålor, mus, bröstvårtor etc? Har ni i sådana fall lyckats få någon bra hjälp att bli av med acnen? Vad har funkat respektive inte funkat? Jag har hittills inte hittat något som funkar mot min acne och funderar på att kräva Roaccutan (eller hur nu det stavas) efter sommaren. Någon som har provat det?

Tacksam för svar på min mycket privata fråga! Var, om inte här, kan man diskutera sånt här? :D

• Svar på tråden Acne på andra ställen än i ansiktet
  • physalis

Jag har hört att zink som kosttilskott ska vara bra. Jag började idag, vi får väl se om jag upplever någon skillnad! För övrigt så har jag pipplor mest i ansiktet och på rygg och axlar, men en och annan letar sig ner på typ lår och knän, armveck och liknande. Märkligt...

• Buslinna

Det har jag provat utan märkbart resultat, tyvärr. Men jag hoppas att det funkar för dig!

• anne på grönkulla

Syrran fick antibiotika tror jag, mot akne på kroppen, till slut. Jag fick roaccutan och det funkade, men hade mest i ansikte själv, men min gick längre innan jag fick hjälp. Antibiotika funkade på mig bara medan jag tog det, inte sen.

• flower177

Beror på hur mycket akne du har allt som allt. Scrubcreme funkar om du har lindriga knottror på kroppen. Annars är medicin bra, pga du kan ha en aktiv bakterie i kroppen som ger dom infektionerna. Antibiotika tar bort det. Roaccutan är licensmedel och ges om du har mycket problem av det, och mår dåligt av det.

• Buslinna

Anne på Grönkulla - Hur mådde du av roaccutan? Man har ju hört att det är risk för många biverkningar och jag har hittills bara pratat med en person som provat det (han mådde bra, utöver lite torr hud i början).

Flower177 - Jag är storkonsument av scrubcreme och scrubvantar, men det gör inte någon gigantisk skillnad och går ju inte att använda på mer ömtålig hud, tyvärr. :)

• Ellte

:( Usch, jag vet precis vad du menar... Har senast idag MORRAT argt för att jag, tjej, 30 år, har finnar på ryggen :? Hmpf! Rumpan, muttan, låren...*suck* Jag har inte jättemycket acne i ansiktet utan nästan bara på "fel" ställen...

Zink kanske man ska prova...det har inte jag gjort...än...

• flower177

Buslinna; Jag har ätit R tre gånger.

• Buslinna

Flower177 - Oj, det hjälpte alltså inte med en omgång?

Ellte - Det låter precis som jag. :( Jag gruvar mig inför strandsäsongen, nu igen...

• anne på grönkulla

Jag hade faktiskt inga större besvär av det, utöver ruggigt torr och känslig hy. Men får man det av en seriös läkare som får skriva ut det så går man (gick iallafall för 10 år sen) på ganska regelbundna läkarkontroller med blodprov och så. Sen höll resultatet i sig till för drygt ett år sen, när jag bytte klimat. Men det som har kommit tillbaka nu är lättare att hålla i schack med rätt rengöring och så.

• flower177

Det hjälpte för stunden/ något år fram. Men när jag slutat med medicinen kom det sakta tillbaka.

Det beror på att hos tjejer är ju dom hudbesvärn ofta hormonella. Då hjälper t.ex. p-pillret Diane mer! Men på killar är problemet lättare löst då det ofta "bara" handlar om att hämma fettproduktinen + döda bakterierna. Det är ju det R gör. Det påverkar inte rubbade hormoner, som många tjejer har.

Svar på tråden Acne på andra ställen än i ansiktet