Inlägg från: flower177 |Visa alla inlägg
  • flower177

Acne på andra ställen än i ansiktet

Beror på hur mycket akne du har allt som allt. Scrubcreme funkar om du har lindriga knottror på kroppen. Annars är medicin bra, pga du kan ha en aktiv bakterie i kroppen som ger dom infektionerna. Antibiotika tar bort det. Roaccutan är licensmedel och ges om du har mycket problem av det, och mår dåligt av det.

• flower177

Buslinna; Jag har ätit R tre gånger.

• flower177

Det hjälpte för stunden/ något år fram. Men när jag slutat med medicinen kom det sakta tillbaka.

Det beror på att hos tjejer är ju dom hudbesvärn ofta hormonella. Då hjälper t.ex. p-pillret Diane mer! Men på killar är problemet lättare löst då det ofta "bara" handlar om att hämma fettproduktinen + döda bakterierna. Det är ju det R gör. Det påverkar inte rubbade hormoner, som många tjejer har.

• flower177

Buslinna; det beror ju på OM du har hormonell rubbning, du kanske inte ens har det...

Om du har det finns ju även naturliga preparat som påverkar hormonerna, de är "snällare". En naturläkare kan sätta ihop ett schema åt dig. Min kompis blev hjälpt av naturmedel.

Ett tecken på att din akne är hormonell kan vara att du får mkt mer besvär av den före mensen. (då ändras halten av hormonerna). Detta enligt min barnmorska på gyn.

Sen om den INTE är hormonell finns ju en hel uppsjö av olika mediciner att prova sig fram med. OBS! R hjälper de flesta!! Jag är väl lite undantag, hihi...

• flower177

Har du kollat om du har PCO?

• flower177

PCO-frågan var till Buslinna.

• flower177

Buslinna; PCO är just polycystiska ovarier, cystor på äggstockarna. Man har ofta en hormonell förändring då. Symptomen är bl.a. oregelbunden mens, svåra problem vid mensen, depressioner, akne, övervikt, kraftigare hårväxt på kroppen, svårt att bli gravid m.m. Men man behöver ju inte ha alla symptomen. Jag har just gjort en hormonell utredning hos gyn som visade att jag har PCO. Skönt att veta ändå!

När det gäller R så ska du inte sola eller peela huden under perioden. Inte heller dricka alkohol. Det har varit en het debatt om ifall R gett depressioner....debatten pågår fortfarande. Men det ger ju fosterskador om du blir gravid, så det får du absolut inte bli. Läkarna råder till p-piller under behandlingen, om du lever i en relation.

Jag är också 27 år. Vet hur det känns.

Kramis

• flower177

Buslinna, jag förstår dig helt!

När det gäller "finnar" på s.k. privata ställen är det extremt vanligt! De flesta av tjejkompisarna har medgett att de haft det nån gång och min syrra och mamma har också fått det nån gång.

Men om man har stora problem med akne på kroppen måste man ju undersöka det. Du ska absolut gå till en riktig gynekolog och kräva en hormonutredning! Blodprov och en kort gynundersökning med en slags "minikamera" (ser ut som en penna) då hon letar efter cystor inuti. Du ser på en dataskärm hur det ser ut.

INGEN kvinna i min släkt har haft detta, jag förstår inte vad din läkare menade?? Nån måste ju ha varit den första drabbade kvinnan i en släkt? Det kan ju vara en själv.. man kan väl inte gå på bara det "tecknet" att ingen annan haft det...

Tydligen är detta extremt vanligt men en del känner inte av det, och därför behöver dom inte ens undersöka sig... så det finns olika grader av den sjukdomen.

Bor du i Sthlm? Kan rekommendera ett gyn!

• flower177

Sergel City Gyn, Västra Trädgårdsgatan 17 (du kan även gå in från Regeringsgatan 30-32), markplan, tel 08-6442855. Detta ligger mitt emot NK. Gynekologen hette Britt-Marie Karsjö, men de har ju flera...

Akne tillhör egentligen tonåren, och allt över ca 20 års ålder betraktas som inte normalt, alltså bör ej finnas där. Så länge den stör dig och är jobbig, så behövs bot!

• flower177

Vad hjälpte dig, famousfairy?

• flower177

Ok, bra! Sorry jag är lite trött efter dagen....

Kram!

Svar på tråden Acne på andra ställen än i ansiktet