En tråd för oss som har eller har haft Perioral dermatit!
Finns det någon mer här än mig kanske? I den här tråden skulle vi i alla fall kunna dela med oss av våra erfarenheter. Kanske kan man få några värdefulla tips!
Finns det någon mer här än mig kanske? I den här tråden skulle vi i alla fall kunna dela med oss av våra erfarenheter. Kanske kan man få några värdefulla tips!
jag är nyfiken på vad perioral dermatit är. Kanske vill du berätta lite? :)
Jag kanske kan börja berätta... Hade PD under cirka 3 månader i höstas 2005. Fick det i september och det försvann i december. Kan beskriva i termer av "före", "under" och "efter".
Före:
Jag är ganska säker på vad som orsakade PD. Under sommaren 2005 hade jag slutat med p-piller och fick därför lite finnar och fetare hy. Jag har alltid tidigare haft normal hy och väldigt känslig så det var ett stort misstag av mig att börja använda ACOs rosa serie med tvättskum, ansiktsvatten etc. Huden blev irriterad efter någon månad. PD brukar ju först visa sig som lite utslag kring ögonen och det gjorde det också i mitt fall. Trodde först att jag var allergisk mot min ögonkräm men så var ju inte fallet. Efter ett tag fick jag även de klassiska utslagen kring näsan och framförallt massor på hakan.
Under:
Ont ont ont!!!!!!!! En massa små röda blåsor som smärtade något fruktansvärt när jag tog på dem. Kom nya hela tiden. Tillslut var hakan helt full! Hade också endel kring ögonen och näsan. Fick min behandling. Tetralysal samt råddes att inte tvätta, smörja eller ta på ansiktet. En tuff match började.
Efter:
Fick äta Tetralysal i två omgångar. Det var svårt att sluta tvätta, smörja och ta på ansiktet. Jag fick sluta sminka mig. Duschade typ var tredje dag och då blev ju ansiktet blött, men det var det enda. Långsamt blev allt bättre men eftersom PD ligger latent så får jag ibland en liten blåsa. Inte mycket att ojja sig över men jag vill verkligen aldrig få tillbaka skiten igen!!! Liksom många andra blev jag efteråt "produkt-rädd". Vad kunde jag använda som inte gav PD?? Har nu fastnat för Apoteket oparfymerade produkter, de glammiga dagarna är alltså slut. Använder Time Dry & Sensitive Cleansing cream och smörjer ansiktet med Essex lotion på kvällarna. På morgonen gör jag ingenting. Bara tvättar ögonen lite.
Hoppas skiten aldrig någonsin mer kommer tillbaka!!!!!
Det låter som en jobbig åkomma.
Tack för att du berättade. Jag hoppas också på att du slipper det i framtiden! :)
Jag fick diagnosen PD i februari-mars, efter att ha trott att de små blåsorna var acne - och behandlat dem därefter! Helt fel!
Äter fortfarande ery-max (fick utslag på kroppen av tetralysal), och har inte en tillstymmelse av utslag nu. Det tog ca 2 veckor från att jag började äta medicin tills att jag såg någon effekt, och det tog ytterligare två veckor innan allt hade försvunnit.
Använder Dermanord till ansiktet, och jag hoppas att det är tillräcklig milt och o-aggresivt för att inte framkalla PD igen när min antibiotikakur är slut.
blåsor eller bölder? hur vet man?
Här är min blogg om hur det är att leva med Peroral Dermatit!
Hoppas den kan göra någon nytta! Kram
perioraldermatit.blogg.se