• brud09

ångest o bröllop

ngn som får panikångest då de står i centrum som gift sig/känner ngn med detta problem? Råd hur man kan klara av att gifta sig med denna typ av ångest?

• Svar på tråden ångest o bröllop
  • GrisRosa

gå på kognitiv beteendeterapi, oftast blir man hjälpt efter ett fåtal gånger!

• Nyfiken gul , nu fru

tipset är väl att planera bröllopet efter hur du vill ha det..

Klarar du inte av mycket folk? Varför måste du då ha 150 gäster??

Bjud in så pass mycket folk att du fortfarande känner dig trygg, o välj personer som GÖR dig trygg, tex närmaste familjen o bästisen.

Gör det inte så stramt o högtidligt, då kommer paniken bli ännu större med den pressen.

• MrsB2B

Det finns de som blir hjälpta av Betablockerare tex Propanolol mot kraftig nervositet eller panikångest. Prata med en läkare om saken.

M.

• brud09

det värsta är att det är min sambo som lider av detta ohc han är inte villig att prova terapi igen för att bli hjälpt "bara för ett bröllop"...

• Lena+Mattias=sant

Vill han inte bli av med problemet i det varddagliga livet?

• pickolina

Kolla upp mediciner då tycker jag....

Fast, är det verkligen så sjysst att tvinga honom att göra en sådan sak???? Vill han verkligen det så förstår jag om ni vill hitta en lösning men om detta är din individuella önskan och du puschar honom så tycker jag att du är egoistisk och oempatisk. Vill han verkligen ha ett stort bröllop så är du ju självklart inte dessa saker och då kan du helt glömma vad jag sagt.... ;)

• Lena+Mattias=sant

pickolina:

Om du hade läst hennes andra inlägg, rödgråten, så hade du förstått att hon mest hade velat ha sin familj närvarande och en fin cermoni med musik. Inte bara de två med kyrkpersonalen som vittnen men inte heller en gigantisk baluns.

Jag tycker att han borde vara beredd att iaf försöka jobba på det så att de kan ha ett bröllop någonstans emellan sina önskemål.

• pickolina

AH, förstår... Vad jobbigt! Men är han kanske öppen för att testa medicin då??? För om han inte är villig att testa terapi så är det nog det enda alternativet, kortsiktigt dvs...

• pickolina

Jag lider själv av ångest och man måste respektera dessa svårigheter MEN man ska absolut inte låta dessa människor fly sin ångest heller, för det skapar enbart en ond cirkel som leder till ännu mera ångest...det är på det sättet ångestproblematik nästan alltid blir värre och värre med tiden.... Om man inte tar tag i det. Så, självklart ska du ta hänsyn till din partner men krav måste du ändå kunna ställa och ska kräva... Det är oerhört viktigt, inte bara för din skull men faktiskt oxå för hans egen skull. Även om han kanske inte vill se det så....

Huah, jag vet....

• pickolina

En bra bok att läsa, för den som lider av ångest och de närstående är: "Fri från oro, ångest och fobier"

Där finns enkla förklaringar till hur psyket fungerar och tips hur man kan leva med sin ångest... Jätte bra bok!

• pickolina

Jag har lidit av ångest hela mitt liv och jag kan säga att jag aldrig förstått mig på ångesten, felen man gör och vad man ska göra istället osv så väl som när jag läste denna bok... Vill man inte gå i terapi utan "klara sig själv" så tycker jag att denna bok är ett måste, för att ge de rätta verktygen... Den bygger på KBT-tänket...

• pickolina

Fast, det jobbiga med ångest är att personen själv måste vilja bli bättre för det kräver ganska mycket av personen ifråga....så du måste försöka få honom på rätt tanker i den frågan...över lag alltså...

Svar på tråden ångest o bröllop