• *ANGEL*

Borgligt..

Skulle ha satt ett datum tidigare men karlen ville inte. :( men nu ska jag!! men vill veta vad det kan kosta att bara viga sig borgligt med en alliansring, inga speckläder. Vad kostar det med namnbyte i hela familjen, måste då ju byta i passet, id-handlingar överhuvudtaget. Vad kan summan hamna på då??
    Jag vill veta för att försöka att övertyga mannen att det inte kostar så mycket att gifta sig som han fått för sig, han tycker att det som kostar är alla id-handlingar. Hjälp mig att övertala honom!!!!
    Tack!!!

• Svar på tråden Borgligt..
  • Merlin

Oj, beror på vad du ska ha för ring.
    Själva borgerliga vigseln är gratis. Namnbytet är gratis, nytt körkort kostar 120 kr, pass ligger nog på ungefär 400-500 kr just nu.

• isa_1

är de bara ekonomin som han reagerar på?

• anne på grönkulla

Det beror ju helt på priset för ringen. I övrigt kostar en vigsel bara portot för hindersprövningen (men det går att lämna in den själv också).

ID-handlingarna vet jag faktiskt inte vad de kan kosta, men många får man väl nya automatiskt när ens namn uppdateras i folkbokföringen. de borde ju vara gratis, kan man tycka? Pass kostar dock och det måste man ansöka om.

• *ANGEL*

Nja det är inte allt, jag vet inte om han använder det som en ursäkt. När vänner frågar har han sagt att det kostar efter bröllopet med id-handlingar, jag vet att det är gratis att gifta sig borgligt. Men jag vill inte göra det i rådhuset så då tillkommer kostnaden för förättarens resa fram o tillbaka. Hans föräldrar har osså frågat och fått samma svar. Min bror fick stor summa pengar i bröllopspresent och jag kommer att få det samma för att det inte ska vara orättvist eller nåt. Så där har vi dem pengarna men han verkar inte vilja alls. Jag börjar att tvivla lite på hur han vill ha det om jag ska vara ärlig. Okej jag har inget jobb och jag ska studera till hösten, diplomerad massageterapeut. Men hoppas att få ett deltids jobb undertiden. Jag har inte a-kassa, inte ens ALFA nu ens, har studerat så jag får ALFA om 90 dagar. Till och med vår son som är 5 år undrar när mamma och pappa ska gifta sig.

Så nu vet ni hur det ligger till och varför jag vill veta om budgeten. Så han inte har några ursäkter att inte gifta sig med mig.

Svar på tråden Borgligt..