• Miscpony

Vårt underbara bröllop igår! (en bild-fler kommer)

Har precis tvättat håret (som var alldeles stelt av spray), och nu när nyblivne maken ändå sover så sött kan jag ju lika gärna slå mig ner och berätta lite om vår dag den 10 juni.

Vädret var helt fantastiskt, 25 grader och strålande sol. Dagen började med att jag bytte lakan i sängen så vi skulle få det lite gosigt under bröllopsnatten
    Sedan åt vi lite frukost, baguette med ost, skinka och skagenröra medan vi tittade på Nyhetsmorgon. Sedan var det dags att göra sig i ordning!
    Just när jag kommit ut ur duschen stack min kära man in ett paket genom badrumsdörren och förklarade att jag förmodligen skulle "slå honom med stekpannan" om han väntade med att ge mig min morgongåva tills i morgon. Anledningen till det visade sig vara att han köpt armbandet som matchade halsbandet jag skulle ha på vår stora dag! Underbara karl! Alltså bytte vi morgongåvor lite väl tidigt. Men det var mysigt i alla fall

En tråkig sak hände när han provade läderarmbandet jag köpt till honom i morgongåva, det gick sönder direkt. Tusan också, kass kvalitet tänkte jag. Lite pinsamt var det, men men... Han blev i alla fall glad för den specialdesignade tröjan och skivan jag bränt till honom.

Så blev jag skjutsad ner till stan för friss, smink och ombyte. Innan jag gick till frisören skulle jag gå till blomsterhandlaren och hämta blommor till håruppsättningen, och passade då på att smita in hos guldsmeden och köpa ett nytt armband i oxiderat silver till älsklingen. Ska väl ändå hålla, tyckte jag.

Väl hos frisören fick jag ett kungligt mottagande, blev tvättad och fönad och lockad... och resultatet blev verkligen jättefint! Min syrra (tärnan) dök också upp efter någon halvtimme och hennes hår fixade de också alldeles gratis. Snacka om bra service! Sedan blev jag sminkad, och även där blev jag mycket nöjd med resultatet. Till slut återstod bara för syrran och mig att hoppa i våra bröllopsstassar och knalla iväg till blomsterhandlaren igen.

Där fick vi alla blommor i en gigantisk kartong (som även innehöll en gratis flaska champagne, mycket trevligt). Vi såg nog rätt roliga ut där vi trippade fram med jättekartongen, massor av kassar och uppklädda till tänderna. Syrran höll dessutom upp min klänning så den inte skulle bli smutsig... Kanske inte så konstigt att brudgummen drog på smilbanden när han mötte oss med bilen!

Så skjutsade vi hem syrran, packade upp killens corsage och min brudbukett och drog i väg till kyrkan för fotografering. Fotografen var väldigt proffsig, men hade ett lättsamt sätt och uppskattade att vi kom med egna idéer. Det roligaste var när vi skulle fotas ute på landsvägen... En hund kom utspringandes från huset vi stod utanför och skällde som besatt... Efter kom hundägaren och ropade "Olga! Olga! Olga! Det är retligt det här, Olga!". Och där stod vi och skulle se kära ut

Efter fotograferingen åkte vi hem och snackade lite skit med tärnan, bestman/toastmaster och toastmadamen som hade bytt om hemma hos oss. Vi drack en massa mineralvatten också för nu började det bli riktigt HETT ute. Efter någon halvtimme åkte våra "hjälpredor" iväg till kyrkan och kvar var bara vi... Så plötsligt ringde det på dörren! Det var chauffören till "vår" benvita amazonkombi, fordonet som skulle ta oss till kyrkan! Det var bara att hoppa in och se glad ut...

Vigseln avlöpte smidigt med vackra sommarpsalmer, väl valda ord i vigseltalet och tårögda gäster. Enda lilla kruxet som hände var efter bönen, då skulle solisten sjunga "Anywhere is paradise". Problemet var att prästen glömde ge oss tecken att ställa oss upp från knäböjningen, så vi stod där på knä under hela sången och kände oss ganska fåniga! Men man vågar ju inte göra något utan prästens godkännande... Det blev i alla fall lite av en "isbrytare" och prästen skämtade glatt om att han gjort fel. Sedan gick vi ut till tonerna av Shania Twains "Still the one" och tog emot alla gratulationer. Det kändes härligt att det var över!

Sedan tuffade vi iväg i den fina amazonen, ut på östgötska vackra sommarvägar (det blev en liten omväg eftersom alla gäster skulle vara på plats och få information av toastarna innan vi dök upp).

Middagen och festen blev hellyckade, vi hade en underbar kväll med släkt och vänner, många fina tal och lite bus och lekar från toastarnas sida (de var helt fantastiska!). Enda smolket i glädjebägaren var att jag typiskt nog fick ett anfall av magkatarr just när vi skulle äta. Så det blev för mig att sitta och smutta vatten medan alla andra åt, drack och njöt av allt det goda. Lyckligtvis hade min underbara mormor Linktabletter med sig, och efter att jag fått i mig ett par sådana och fått dricka några glas vatten kändes det bättre. Senare på kvällen bar krögaren ut ett fat av deras smaskiga potatisgratäng bara för mig, det smakade himmelskt när man hunnit börja bli hungrig!

Efter dans, tårta och en massa barmingel började gästerna droppa av en efter en, och även vi började bli lite småtrötta. Alla presenter, gästboken, resterna av tårtan och engångskamerorna packades in i svärföräldrarnas bil. Så åkte vi hem.

Redan när vi kom hem började vi ana något fuffens, "någon" hade nämligen varit hemma hos oss och satt upp en ljusbåge vid grinden, med tillhörande ballonger och en skylt som det stod "FREDRIK OCH CECILIA, NYGIFTA" på.

På trappan hade våra gulliga grannar ställt en blomma med gratulationskort. De är ganska nyinflyttade och vi känner dem knappt, så det tyckte vi var väldigt gullig!

Den största överraskningen fick vi ändå när vi kom in i sovrummet på övervåningen. Där hade någon dekorerat våra kuddar med örngott som det stod "PUSS", "KRAM" och "ÄLSKAR DIG" på. På mannens nattduksbord stod en ishink med en pava champagne i och två champagneglas ur Åberg-kollektionen. Alltsammans stod på en glasbricka som svärmor dekorerat med ett av sina berömda fotokollage. Det var bilder av mig och min man som små och som tonåringar, på våra barndomshem, på oss två tillsammans och så förstås en stor bild på kyrkan. Kvällens absolut roligaste överraskning, och ett bevis för att man inte behöver tillbringa bröllopsnatten på hotell för att få roomservice

Idag känns allting fortfarande lite overkligt och knasigt. Det finns en bild som vår toastmadame tog på oss med mobilen, jag tittar på den om och om igen och försöker fatta...

Bilden finns på bilddagboken.se Sök på användare "Miscpony" och gå in på datum 10 juni. Där ska strax uppdateras med flera bilder...

Kram på er alla, tack för hjälp, stöd och feedback under planeringsarbetet

/Lyckliga fru Johansson

• Svar på tråden Vårt underbara bröllop igår! (en bild-fler kommer)
  • lolabe

Grattis! Kul att er dag blev så lyckad!

• SpookysKira

Grattis! Later som en underbar dag! Speciellt att ni spenderade det mesta av dagen ihop. Jag och Aaron kommer att vara atskilda anda tills ceremonin enligt amerikansk tradition, och jag spenderar natten innan brollopsdagen pa hotell med min hederstarna. Men det later hur mysigt som helst att sitta dar, dagen man ska gifta sig, och ata frukost med sin alskling. :)

• wintersaga

Åh, vad härligt det lät!

• Miscpony

Tack för gratulationerna

Det var en väldigt trevlig dag, nu börjar det sjunka in mer och mer att vi faktiskt är gifta.

SpookysKira, visst är det tokromantiskt att vara åtskilda ett tag innan bröllopet, och så äntligen få träffas precis innan den stora händelsen... Ungefär som i en historisk roman. Så hade jag gärna gjort om det gått att genomföra i praktiken

• Miscpony

helenekl: Såg det, trevligt! Lycka till den 26/8, klart ni får suveränt väder

• mar1lyn

Miscpony, snälla sätt ut fler bilder på din frisyr! Funderar på att ha något liknande själv! Ni såg jätte fina ut!

• helenekl

Miscpony: ja hihi det gäller att tro stenhårt så blir det jättefint väder! :)

• Miscpony

mar1lyn: Det är på g, kommer fler bilder i mitten av nästa vecka när vi får dem på cd Så länge kan jag ju redogöra kort för vad frisören gjorde: Först tvättade hon håret och "hjälpte" fram mitt naturliga självfall med fönen, sedan gjorde hon några enstaka lockar med locktång men det fick inte se för "snällt" ut utan fortfarande lite rufsigt. Sedan gjorde hon en smal inbakad fläta ner till hårfästet i nacken och fäste därefter upp lockarna i och runtom flätan tills den täcktes helt. Till sist fäste hon kvistar av brudslöja i uppsättningen och plattade luggen med plattång.

helenekl: Jag är inte helt 100 på att det är rätt sätt att gå tillväga, jag och mannen var fullständigt inställda på uselt väder med tanke på hur det var förra året... Men ett sådant resonemang kräver ju förstås att man tror man kan påverka vädret genom sin inställning, och det kan man väl säkert inte... Eller? Hoppas ni får en fin dag i alla fall, sådana saker rår inte vädrets makter på!

• helenekl

Miscpony; självklart sa jag det med skämt o ironi! ;) men vi valde dagen med tanke på att det oftast är väldigt fint fortfande då! :D:D

• Miscpony

Ja, augusti SKA ju vara solsäkert... Jag håller i alla fall tummarna

Svar på tråden Vårt underbara bröllop igår! (en bild-fler kommer)