• Filurkatt

Hjälp! Jag är rädd för kameror!

Vet inte om det egentlitgen kan räknas som en fråga, men vad gör man om man är rädd för kameror på sin bröllopsdag?

Så här är det. Jag drabbades av ätstörningar när jag var 14 år. Slutade äta och när jag någon gång åt lite försökte jag alltid kräkas upp det, med varierande resultat. Problemen "gick över" och jag trodde att det skulle vara slut med jobbigheterna, men tji fick jag. Jag får fortfarande återfall då och då. Jag slutar äta och får sån ångest av att försöka att det tar en och en halv timme att äta en macka. Jag har alltid varit lite överviktig, vilket gjort att mina problem inte tas på allvar av sjukvården. Jag ser ju inte ut som ett vandrande skelett hela tiden, så då kan ju problemet inte vara så stort.

Mitt problem så här inför bröllopet är att jag får panik vid tanken på att folk kommer att fotgrafera mig och att alla kommer att ha bilder av mig utan att jag vet vilka bilder de ser. Jag avskyr att se mig själv på fotografier eftersom jag tycker att jag ser hejdlöst tjock och ful ut. Jag vill helt enkelt inte att folk ska kunna titta på bilder av mig och se hur ful och äcklig jag var på min bröllopsdag.

Rent logiskt VET jag att det här är helt galna tankar. Vem skulle sitta och titta på kort och koncentrera sig på hur ful jag är? Jag reflekterar ju aldrig över mina vänners utseende, så varför skulle de tycka att jag är motbjudande på grund av mitt yttre? Tyvärr är logiken inte alltid den starkaste kraften. Jag har ett sjukt förhållande till min kropp.

Jag har kommit så långt att jag lyckats köpa bröllopskläderna och faktiskt kan tycka att jag är fin i dem. En god vän var med och hjälpte mig välja och hon tycker också att jag är jättefin i dem. Men fotograferad vill jag fortfarande inte bli. Bröllopsfotot går an, för då kan jag kontrollera hur jag ser ut. Det är de spontana fotona jag är rädd för.

Är det någon som har liknande känslor? Vad gör man åt dem?

• Svar på tråden Hjälp! Jag är rädd för kameror!
  • Aii

Det går inte att be att inga kort tas i kyrkan utan enbart på kyrktrappen efter? Då har du ändå lite kontroll över situationen. Du kanske kan anlita någon kompis du litar på som får ta bilder i kyrkan och på festen. Sen kan du och din blivande avgöra vilka bilder som blev fina. Ni kanske kan göra en hemsida och lägga ut bilderna på så gästerna i efterhand får se, eller göra små minnesalbum åt dem eller liknande.

• unelmia

Om du har ett jättestort bröllop med många gäster är det svårt att "kontrollera" att ingen tar kort av er. Om ni inte har Någor att säga i början av vigseln och festen att brudparet inte vill fotas under hela dagen. Men de flesta (som jag) vill ju ha foton av brudparet och har tagit med kameran för att fota det VACKRA brudparet. De kanske skulle bli lite besvikna om dom inte får minnen, men det kan ni ju ge dem senare då ni har valt ut vilka kort ni vill ge ....

Jag tycker att DU skulle arbeta med ditt kroppsideal, kanske träffa någon psykolog eller någon som du har förstroende för. Det är en av dina absolut bästa dagar i livet och visst vill du njuta av den fullt ut och inte vara rädd för kameror.

• Filurkatt

Kamerarädslan har mattas under dagen. Det gör den oftast.
    Vill inte be gästerna att inte fota. Jag får väl helt enkelt försöka dämpa mitt behov av att glo på varenda bild av mig själv :P

Svar på tråden Hjälp! Jag är rädd för kameror!