• Therese :)

Bröllop i Italien, Praiano

Nu är det gjort, vi är gifta!

Vi hade efter mycket om och men bestämt oss för ett bröllop bara för mig och Patrik i Italien. Vi lämnade barnen hemma (4 oxh 1,5 år hemma) och lät denna resa bara vara ämnad för oss och för vår kärlek som hållt i 15 år!

Patrik och min bröllopsresa började knaggligt får man lov att säga... Strul med biljetterna, som upptog all tid vi hade på flygplatsen, sonen hade känt på sig att något var på G och hade inte sovit NÅGONTING på hela natten innan vi skulle resa, så vi var ganska övertrötta... När vi efter 2st mellanlandningar landade på Neapels flygplats så var mitt bagage borta. Katastrof! I bästa sällskapsresan-anda fick vi peka på planscher på hur väskan såg ut etc. I bilen på väg till hotellet ser vi i papprena från flygplatsen att de registrerat fel väska som försvunnen, dvs att de letar efter den väskan som vi redan hade. Vi blev relativt åksjuka av bilresans svindlande färd, och väl på hotellet gick det inte att få tag i någon ansvarig för bagagen på flygplatsen... Behöver jag säga att jag var en stressad bride-to-be? Tårarna rann... Dessutom regnade det dagen efter, så mitt humör var väl lite vacklande. Men mitt i allt så skrattade vi åt det och sa att vad som än händer så kommer det ändå bli det bästa bröllopet som någonsin varit, eftersom vi hade varandra.

1,5 dygn senare och några väl placerade mutor så kom bagaget till vårt hotell. Vi var räddade!!! :)

Vi spenderade 2 dagar före bröllopet med att uppleva amalfikusten, som är så vackert att man inte kan tro att det är sant. Det var som att vara i en film hela tiden. Omgivningarna är oerhört vackra och dramatiska och vi njöt av mat och vin och av att vara tillsammans.

När väl bröllopsdagen infann sig så vart jag helt löjligt nervös. Kunde knappt få i mig frukost... Eftersom vårt bröllop skulle vara kl 17 i Rådhuset i Praiano, så var det ju lång tid innan det var dags. Efter lunch hade jag tänkt att ordna med håret och makeup. jag kunde inte äta lunch alls, Patrik däremot var lugn som en filbunke och hann både sola, bada och äta en lång lunch innan han kände att det var dax. Men jag fick hålla på och nojja och fixa på egen hand, och det var vad jag behövde... :)

Så fort håret och make-up var på plats släppte nervositeten, nu var det inget jag kunde göra för att påverka resten av dagen. Nu skulle jag njuta. Vår bröllopsarrangör hade ett svensktalande äldre par på plats som hämtade upp oss vid hotellet och gav mig min brudbukett. De skjutsade oss till rådhuset, där vi fick träffa borgmästaren som snart skulle viga oss. Ute på terassen hade de gjort det fint för oss. Vigselakten var jättefin, och vi fick den översatt till oss under tiden. Det var väldigt vackra ord, som kändes så rätt för oss. När vigselakten var över fick jag min ring och vi kysstes till medelhavets brus.

Efteråt hade de dukat upp med spumante och italienska kakor, och sedan bar det av för fotografering. Överallt så ropade folk grattis och hurra, det kändes ju helt overkligt!!

Vi hamnade tillslut på vår resturang i Positano. Vi startade med en coctail i baren innan vi gick till resturangen, som var helt magiskt vacker. Där spelade musikanterna bröllopsmarschen när vi kom in.. Vi avnjöt en middag för kungligheter, som avslutades i deras champagnebar där vi satt hela kvällen under stjärnorna och bara njöt över hur fantastisk den här dagen blev för oss. Vi är så oerhört lyckliga över att vi valde den här typen av bröllop för oss, det kunde inte blivit bättre! Det kändes som om hela italien bara fanns till för oss!

Vi hade ytterligare en ljuvlig dag dagen efter bröllopet på capri, innan vi åkte hem. Väl på hemmaplan får jag nypa mig i armen för att förstå vilken resa vi gjort!

Om ni vill se lite bilder kan ni göra det här:

www.familjeliv.se/hem/therese_k/galleri.php

Kramar Therése

• Svar på tråden Bröllop i Italien, Praiano
  • Fröken frågvis

Sagolikt - stort grattis, låter helt underbart, ni var verkligen jättefina !

• Tallen

Ett stort grattis till Er båda. Ni ser oerhört vackra och lyckliga ut. Liksom Er, har vi oxå hållt ihop i 15 år. Vårat bröllop är på planeringsstadiet, men en bröllopsresa till Italien är målet. När jag ser din berättelse och bilder, kan jag tänka mig att gifta mig där. Saknade Ni inte "festen", eller har Ni haft fest när ni kom hem? Ännu en gång ett stort grattis.

• atenea

Underbara bilder ! Stort gtattis

Hej på er och tack för gratulationerna!

Tallen - vi hade planerat att ha en sommarfest när vi kom hem, men allteftersom kände vi att det räckte med en bröllopsmottagning för oss, som vi kommer att ha i augusti när alla kommit hem från semestrarna. Jag känner inte att jag saknar festen alls, blir bara stressad och nervös av för stora tillställningar.... :)

Skulle du vara intresserad av bröllop i italien kan du titta på www.costiera.se det var dem vi anlitade och de var jättebra.

Kram Therése

• camargue

...sa vackra bilder!!!! Grattis

• marro

Vilka fantastiska bilder, och vilket underbart bröllop! Stort grattis till er!

• Nova11

Therese

Skulle så gärna vilja veta mer. Vi funderar på att göra exakt samma sak.

Hur var vigelakten? Praiano som ort? Hade ni bokat blommor och fotograf via Costiera? Bilderna är jättefina!

Vi funderar att ha med närmaste familjen och en 2 åring.
    Var bodde ni? tips på boende?
    Er restaurang lät fantastisk, vad hette den?

Många frågor

Hej Nova11,
    Vigselakten var underbar, men enkel. De hade satt ut bord och stolar på terassen till rådhuset, ställt fram blommor och gjort fint. Innan akten stod vi en stund och väntade, för vi var lite tidiga. Själva vigselakten var jättefin. Borgmästaren var väldigt högtidlig, och vi fick vigseln översatt till svenska av Marianne från Costiera, som var med oss.

Vigselaktens tal handlar mycket om familjen, att båda parter har samma ansvar och att man ska se till allas potensialer och sträva att alla i familjen ska spira och utvecklas. Vi upplevde det som jättefint. Vi fick även hela vigseltalet nedskrivet på svenska med oss hem.
    Det ingår inte någon "du kan kyssa bruden" eller sätt på ringen, det gör man själva när akten är klar och det kändes självklart att göra så. Det tog nog en 30 minuter totalt. Jättefint.

Efteråt fick vi spumante och kakor, och sedan bar det av mot fotografering. Både fotograf och blommor beställde vi via costiera. Blommorna var inte 100% som på bilden jag skickade, man får vara beredd på att improvisera lite helt enkelt. :) Men blommorna var vackra tycker jag, och det störde mig inte. Jag kände inte alls något kontrollbehov när det gällde bröllopet (det skulle jag ha gjort hemma i sverige)

När det gällde praiano som ort, så är det litet och lugnt. Inte alls speciellt turistit alls. Vi bodde dessutom en 20 minuters promenad utanför praiano. Vi bodde på hotell Onda Verde (fantastiskt) Det var väldigt bra, måste jag säga. Vi tog en svit med terass, och det var värt pengarna. www.ondaverde.it/
    Bussen gick utanför hotellet, och det var inte svårt att ta sig till Positano eller amalfi på kvällarna om man ville det.
    Nedanför hotellet finns klippbad och en stenstrand.

När det gäller barnvänligheten så är den sådär... Vi har en 4 åring och en 15 månaders som vi lämnade hemma... Och var ganska glada för det. Vår 4 åring hade ju funkat, men det hade varit jobbigt med 1,5 åringen för det är knepigt med barnvagn. Det är mycket smala gränder med trappor och så. Man blir nog lite begränsad.

När det gäller annat boende så titta på costieras hemsida, de har massor med lägenheter eller hotell att välja på.

Resturangen vi åt vår middag på heter La Sponda, och ligger i hotell Sirinus i Positano. www.sirenuse.it/Hotel/RstRestaurant.asp

Den kan jag ju verkligen rekommendera, vi var väldigt nöjda. Deras champagnebar är också väldigt trevlig.

Du får hojta till om du har några fler frågor, jag tittar in här titt som tätt!

Kram Therése

• NinaHq

Grattis, ni var jättefina!

Svar på tråden Bröllop i Italien, Praiano