• JAKF

P-piller - första tabletten?

Ang. kombinerade p-piller (i mitt fall Trionetta); måste man börja ta första tabletten, på mensens första dag?
    Eller kan man börja innan mensen kommit, men då inte räkna med att vara skyddad från första dagarna?

Någon som börjat på det viset?
    Hur blir det med mensen då? Kommer den när man går in på sockerpillren, ändå?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden P-piller - första tabletten?
  • Ellte

"Börja ta Trionetta på menstruationscykelns första dag, d.v.s. första blödningsdagen. Ta en tablett som är markerad med den aktuella veckodagen (t.ex. om blödningen börjar en fredag ska du ta en tablett som är markerad ?fredag?). Därefter tar du tabletterna i tur och ordning i pilarnas riktning. Trionetta fungerar från första dagen så någon ytterligare preventivmetod är inte nödvändig.

Du kan också börja ta Trionetta på dag två till fem i menstruationscykeln, men då måste du använda en extra preventivmetod (barriärmetod t.ex. kondom) som tillägg under de första sju dagarnas tablettbehandling i första menstruationscykeln."

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

• JAKF

Aha.. Tack.
    Då får man invänta den "roliga veckan" då, trots allt.

• pickolina

Man kan börja när man vill...
    Det är inte va barnmorskorna rekommenderar men man kan göra det utan problem.. Det tar då ca 1mån innan man är säker. Jag har gjort så flera ggr. Jag blev faktiskt tillsagt att göra så pga att min mens var så oregelbunden och kom så sällan. Hade jag varit tvungen att vänta in mensen hade jag kunnat få vänta i flera månader så gynekologen sa åt mig att börja direkt och berättade att det då tar lite längre tid innan man blir säker.. Men värre än så var det inte.

• Juni-flickan

pickolina

Äter du också trionetta eller använder du en annan sort? I så fall vilken?

Det jag funderar på är om det du just skrev gäller alla p-pillersorter eller bara vissa.

• pickolina

Jag har ätit säkert närmare tio olika varianter (inkl trionetta) och det har aldrig varit ett problem att börja utan att vänta in mensen. Det kan störa blödningsmönstret något men det kan det ju även göra om man väntar in mensen.. De biverkningar som jag märkte var ju dels att man inte är säker direkt och dels att kroppen kan ta ett tag att komma i balans, men det är ju ett problem även om man väntar in mensen... Så, jag kan alltså inte komma på några verkligt jobbiga biverkningar som är specifika för när man börjar utan att vänta in mensen.

Jag har blivit rekommenderad att göra så av flera barnmorskor och gynekologer och gällande flera olika typer av p-piller... Så jag tror inte att du har något att oroa dig för.

Det som är skönt med att börja innan mens är ju att man kan välja vilken veckodag man börjar på ny karta. det tycker jag är super. På så sätt har jag haft extremlätt att hålla koll på mitt pillerätande...

• Juni-flickan

tack pickolina! Jag "råkade" sluta med piller . Så jag sitter lite i den sitsen..vänta på mens eller inte. Det kan ju ta jättelång tid ibland.

• pickolina

Äh.. Börja du... Jag har börjat med olika piller vid massa olika tillfällen och oftast utan att vänta in mensen och det har aldrig varit några problem.

• JAKF

Hur brukar ni reagera gällande PMS när ni käkar p-piller? (Uppsvälldhet, humörsvängningar osv). Som det är nu har jag besvär med detta (inga stora problem, men ändå..inte kul) några dagar, upp till en vecka, innan mens.

Sitter i valet och kvalet nu, om jag ska börja mensens första dag (= idag) eller ta det mellan dag 2-5 (som man kunde göra också). Det påverkar ju när mensen kommer i fortsättningen sen. Om PMS-besvären kvarstår, vill man ju kanske inte ha detta under helgen innan mens. Då är jag oftast ute "på lokal"..;)

Svar på tråden P-piller - första tabletten?