• mammen

Spara, låna eller bli sponsrad?

Hur finansierar man vanligen sitt bröllop? Ska man leva på existensminimum i flera år eller tar man helt enkelt ett banklån? Eller "tigger" man pengar av släktingar? Kan man rent av önska sig en slant i bröllopspresent för att kunna bjuda så många som möjligt?

(Det kommer att bli mååånga frågor framöver. Jag har verkligen noll koll på detta)

• Svar på tråden Spara, låna eller bli sponsrad?
  • Elinore 23/9-06

vi har gjort så här.... (från börjar trodde vi at vi skulle kunna spara ihop alltsammans själva..vilket vi senare kom på var omöjligt ) men, vi HAR sparat, tar av semesterpengar, våra föräldrar hjälper till..och det som fattas lånar vi helt enkelt..
    Vi har inte önskat oss pengar utan bjuder alla på både mat och fri bar..inga kuvertavgifter här inte

• herman

Vi har gjort en kombination. Under ett års tid har vi lyckats spara ihop till största delen av bröllopet, utan att leva på existensminimum, dock utan att köpa "onödiga" saker. Sen har våra respektive föräldrar hjälp till att spara 500 kr var / månad = 2000 kr per månad.

Bröllopet utan resa kommer gå på ca 70 000, och så önsar vi oss presentkort på resebutik i bröllopspresent.

Personligen tycker jag det verkar dumt att låna, men vill man ha ett mastodontbröllop kanske det inte går på annan väg, inom rimlig tid.

Lycka till!

• mammen

Elinore:

Jag tänkte inte på kuvertavgifter nu. Det skulle aldrig falla mig in. Tänkte mer att vi avböjer presenter för att istället önska en liten slant. Om det nu är "tillåtet" att göra det.

herman:

Något mastodontbröllop tror jag inte det blir, men vi vill bjuda så många som möjligt av våra vänner. :) Vi har det hellre lite enklare med tex hemlagad buffé men för många personer.

• Lucia05

Man får helt enkelt anpassa sitt bröllop efter vad man har råd med.
    ;)

• herman

Trodde inte det heller, men man vet ju aldrig ;)

Vi kommer bli 50 personer, och vi har caterad mat, men engen serveringspersonal och hyrd lokal där vi kan ha egen bar (tyskland)

• Desperate2bewife

Vi har fått ihop pengar till vårt bröllop genom att jobba lite extra (mest sambon) spara skatteåterbäringen samt att spara de pengar vi brukar få var jul av svärmor.

• Smurfan_JM

Vi sparar allt vi kan, och anpassade oss efter vad vi räknar med att få ihop för pengar... Så det kommer bli strax under 40 000 för våra drygt 100 gäster...

• putte80

Vi har pratar om att gifta oss ganska länge. Men hade svårt att hitta en lösning på ekonomin. Så dök ett hus upp dom vi köpte och då passade vi på att ta lite extra i lån så vi kunde göra verklighet av vår dröm. Sen betalar våra föräldrar tex blommor, bröllopsnatten och lite mer, totalt ca 20000:- har vi fått av dom. Räknar att allt kostat ca 70000:-, då har vi 95 gäster.
    Så om 2 1/2 vecka är det dax!!

• Hästsson

Vi sparade ihop till vårt bröllop. Höll väl på i ca ett år och fick ihop drygt 60.000:-.

Vi är ganska "billiga i drift" vanligtvis och eftersom båda just slutat plugga och börjat jobba var det inga problem: vi levde vidare som vi gjort under studietiden och kunde då lägga undan en stor del av lönerna varje månad.

• Lena+Mattias=sant

Vi sparar och hoppas få pengar av våra föräldrar (och tror vi kommer få det av iaf hans) och sen får vi helt enkelt anpassa bröllopet efter vad vi har råd med. Skulle aldrig komma på tanken att låna till något som inte finns kvar efteråt.

Svar på tråden Spara, låna eller bli sponsrad?