• viktualia

Fy F.. va snålt!!! USH!!!

När jag går på bröllop ligger nog min presentnivå på 250 kronor så länge det handlar om mina vänner eller släktingar. Kanske blir det en annan sak när min bror gifter sig, men annars tycker jag 250 kronor är precis lagom.
    Som gäst har man ju andra kostnader för bröllop...klädsel, ev resa, ev övernattning osv. Jag ska på ett bröllop i sommar där jag gissar att min totala kostnad med resa, present, ny klänning pga klädkoden samt övernattning kommer kosta mig 1500 kronor. Och då har jag inte räknat in min m2b:s kostnader.

Dessutom är det ju ni som har valt nivå på ert bröllop. Det är ju inte gästerna som bestämmt att det ska vara mat som kostar tusen spänn kuvertet eller valt lokal osv. Det var ju din och din makes fest, ert val och er stora dag.

Bröllopspresenter är verkligen inte något man kan kräva och för mig känns det som att det viktigaste är att jag får ha mina nära och kära omkring mig. Får vi presenter dessutom så är det an bonus. Kan inte låta bli att undra vad ni trodde innan?!?

• viktualia

vill verkligen inte förstöra din glädje med enligt svensk etikett har Holt fel... Och jag tycker inte heller att presenterna ska täcka kuvertavgiften.... Känns grymt girigt och surt. Håller dock med om att man som gäst ska ha med sig minst ett kort med lyckönskningar - det är snålt att gå på bröllop utan detta!!
    Intressant med den amerikanska traditionen med "kickstart"... känns väldigt avlägset i Sverige där ju de flesta levt ihop ett bra tag innan.

Hur som, jag tycker att du ska trösta din farmor med att din man, du och hon och de övriga gästerna fick en fin dag tillsammans. Att sen folk inte kan uppföra sig är DERAS problem snarare än ert!

Sköt om dig och njut av lyckan som nygift - själv har m2b och jag vår stora dag fortfarande framför oss!

• viktualia

Låter som en klockren kulturkrock mellan USA och Sverige...och sånt får man väl lära sig leva med, även om jag förstår att det är svårt.

Och jag kan inte låta bli att tillägga att om ni nu fick 250 spänn per gäst så borde det räcka till ett startset från IKEA där tallrikar, glas och allt ingår... fniss fniss... (hoppas du inte tar illa vid dig ... menar inget personligt ... blir bara så facinerad av hur olika vi människor ser på saker...)

Svar på tråden Fy F.. va snålt!!! USH!!!