• nyförlovad 3 juni

göra egen tårtställning

Hej.

Jag tänkte, för att spara ner på kostnaderna och för att det är så roligt, baka egna bröllopstårtor. men det vre ändå kul att ha nån ställning att ha tårtorna på, så det ser lite proffsigt ut.. (nåja :))

har sett att det då och då tipsas om att man kan göra sin egen tårtställning, däremot har jag sett ganska få tips om hur man gör ställningarna. vilket material har ni använt, hur har ni byggt, på höjden eller bredden, osv.

kram

• Svar på tråden göra egen tårtställning
  • lysmasken

vi ska göra vår egen tårt"ställning" om man nu kan kalla det för det. :) Vi tar björkstubbar i olika höjd och ställer dem på, passar fint till vårt tema (natur)

Annars så har jag set en himla massa olika ideer på vad man kan istället för en vanlig ställning, tex stora fina glasvaser som är vida upptill, lägg något hårt under tårtan bara så den inte faller ner i vasen! Eller gamla fina trälådor...eller att man bygger upp våningar med vad man nu har, och gömmer under en duk...

• Smurfina

vi tänkte ge oss på att bygga en som ser ut som ett sådant kakfat med våningar. Cirklar i olika storlekar som sedan sätts över varandra....har dock inte tänkt att ha tårta på den utan bakelser.

Vet ännu inte vilket material vi ska använda, då jag tänkte få någon annan att utföra själva arbetet. Rundstav och playwood fungerar nog. MDF går också, men då kostar det nog mer...

• mar1lyn

Eller gamla silverfat i olika storlekar o borra hål i och "en lång skruv" i som man låser fast (kan inte förklara bättre men tänk dig en lång skruv som går genom tre fat o mellan varje fat har du en rör/cylinder runt skruven så att den håller upp fatet) o högst upp en mutter. på fatet längst ner har du ju också en mutter på undersidan och limma dit några fler så att det står stadigt. Fråga någon teknisk människa (din man kanske) o så åker ni till typ Biltema.

Oj va svårt att förklara men du kanske förstod något av det.

• mar1lyn

Smurfina, tack. Rundstav!

• nyförlovad 3 juni

wow. bra tips allihop.

jag lutar åt att antingen be min far bygga en i trä. han är mkt duktig på snickeri och sånt, eller så får det kanske bli en ställning a la naturell.. björkstubbarna lät superfint.

jag är lite inne på att till dukar på bordet köpa tyg, det finns ju metervara för 10-20 kr på vissa ställen, och då skulle det vara kul att ha samma tyg som duk till tårtställningen, om ni fattar, och det skulle ju i så fall förstöra intrycket av naturell-idén.. hmmm. får klura på det där.

en fråga till när vi nu håller på. vi kommer bjuda ca 100 pers, antar väl att i vart fall 80 kommer komma på festen. om man bakar egna tårtor blir de ju storlek mindre, så jag räknar med att ha typ 10 tårtor eller nåt. blir det så för er oxå eller har ni nåt smart knep där för att få till lite större tårtor?

• lysmasken

Om du gör höga tårtor, med mycket fyllning i. Då behöver man ju inte ta så stora bitar, än om det är en plattare tårta. Jag gjorde en till min m2b's födelsedag, receptet för tårtan var till 12 pers. men jag tog till extra mycket med fyllningen, som var vispad grädde med daimkulor, vaniljmousse och chokladmousse, med marsipan ovanpå och den tårtan räckte till 16 pers.

Svar på tråden göra egen tårtställning