• Lill-Strumpa

OJ! Dyrt!!! Satt o räknade på vad allt kostar UTOM festen!

Skulle göra en preliminär budget på vad saker och ting kostar, förutom festen och det blev typ 30 000 kr!! Jag måste (hoppas jag) vara ute och cykla, annars kan man väl lägga ner detta "övertygningsprojekt" om att vi har råd
    Fotograf 5000 kr
    Bröllopsklänning 5-6000 kr
    Musik kyrkan 1000 kr
    Vigselring 10 000 kr
    Brudgummens kläder 1500 kr
    Tärnaklänning 1000 kr
    Näbbar 1000 kr
    Naglar 500 kr
    Frisör 1500 kr
    Brudbukett 1500 kr
    Vigselprogram/festprogram 1000 kr
    Annons (800 kr)
    Tackkort 1000 kr
    Inbjudningskort/trycksaker 1000 kr
    Bröllopsnatt ?

Detta är för typ 50 gäster!

• Svar på tråden OJ! Dyrt!!! Satt o räknade på vad allt kostar UTOM festen!
  • Ybrud

Så här tänker jag:
    Jag måste inte ha en ring för 10 000 om jag hittar en som jag älskar för 5000...

Jag måste inte ha en klänning för 6000 då jag kan sy upp en exakt enligt mina önskemål för 3000..

Jag måste inte ha en fotograf som tar 5000 kr utan kan ta den som är superduktig som kostar 2500 kr.

Redan där har man sparat in.. hmm:
    10 500 kr.

Mitt tips är alltså att leta först efter alternativ till allt det dyra och lägg sedan budget.

Vi kommer undan med ca 37 000 för allt utom bröllopsresan. Då kommer vi att ha ca 70 gäster och vi bjuder på RUBBET.

Jag har handlat nästan allt som har med bröllopet att göra(förutom ringen... och lite annat) på Ebay. Tror att detta kan vara en bidragande orsak till varför slutsumman inte blir så häftig. Vi snålar inte på något utan vi har hittat det som passar oss och allt kommer att bli helt underbart!

Lycka till med planeringen!

• Lill-Strumpa

kände att man måste överbudgetera istället för tvärtom. Vi bor i sthlm o där är priserna lite dyrare också.

• Ybrud

Lill-Strumpa
    Ja bor man i en stad får man räkna med att priset för festen tyvärr stiger. Här på landet hyr vi våran festlokal för 250 kr /dygn..
    Vi har det för bra..

• Lill-Strumpa

Vi har vår lokal för 150 kr här på gården, men där vill vi inte vara. Där är vi jämt på alla fester

Vi ska försöka ha det lite utanför stan (8 mil), men det blir nog dyrt ändå!

• nyförlovad 3 juni

Jag tror att knepet är att se vart man kan skära. Varje liten minskning är värd nåt. Kan man göra inbjudningskorten själv tex, har man sparat en del. Och kan man inte göra dem själv, kan man ju i vart fall ringa runt till lite olika ställen o försöka få en så bra deal som möjligt. sen får man prioritera. vill man ha en dyr ring tex kanske man kan skära ner på något annat? eller så biter man bara i det sura äpplet och hostar upp pengarna :) haha.. budgetering är en konst, det märker man när man planerar bröllop... jag har själv inte kommit långt alls och det är helt galet vad priserna drar iväg.... tror dock att vi ska klara av att bjuda 100 gäster utan att passera 40 000.. förhoppningsvis..

• Afrodite_Aug-07

mycket av det där kan du få ner priserna på.

Fotograf 5000 kr
    Tänk efter vad ni verkligen vill ha för foton. själv vill jag ha ett stort till en tavla. 10-15 små till ett album och sen tackkorten.
    vi kommer enbart ha fotograf under vigseln och utanför kyrkan. för detta betalar vi 2500. sen ber vi alla släktingar ta massa kort och bränna på skiva till oss.

Bröllopsklänning 5-6000 kr
    Här kan du komma ner massor, köp begagnad, köp icke märkesklänning, sy om en äldre släktings, kanske din mors eller svärmors.

Musik kyrkan 1000 kr
    Har ni någon släkting eller vän som är bra på att sjunga?

Vigselring 10 000 kr
    Finns många alternativ för att komma ner i pris. köp ring från nätbutik (samma ringar som hos vanliga guldfynd och andra butiker, men billigare), ta gamalt guld och smält ner och gör egen ring.

Brudgummens kläder 1500 kr
    hyr kläder eller köp kostym i studenttider då det brukar finnas bra paketpriser.

Tärnaklänning 1000 kr
    beror helt på vad man vill ha, men låt tärnan välja själv, ange bara en färg och fråga om det är oki om hon betalar själv, eller om hon redan har en snygg klänning som passar.

Näbbar 1000 kr
    samma här, kolla runt, tex laredoute har jättesöta klänningar som passar små näbbar för runt 2-300kr

Naglar 500 kr
    svårt o komma ner i pris om du inte gör själv eller har en vän som kan göra. kolla med hudvårdsgymnasier, dom kan ha lägre priser.

Frisör 1500 kr
    kontakter eller gör själv. allt beror på vad man vill ha.

Brudbukett 1500 kr
    samma som ovan.

Vigselprogram/festprogram 1000 kr
    tryck upp själv.

Annons (800 kr)
    i likaltidningar brukar det vara gratis

Tackkort 1000 kr
    kolla efter paketpris hos fotografen eller kolla på önskefoto där det är billigare

Inbjudningskort/trycksaker 1000 kr
    skriv ut själv, mycket billigare.

Bröllopsnatt ?
    vi kommer ge 3200 för våran. det är kanske lite dyrt, men då ingår champagne, överaskning, frukost på rummet, jaquzzi, morgonrockar mm och just bröllopsnatten är något vi sattsar regält på. kan säga att vår summa på det du räknar upp ovan är ca 16 000

• Afrodite_Aug-07

Lillstrumpa, kan tillägga att vi också är stockholmsbor. och därmed har dom icke så roliga stockholmspriserna.

• jocelyn

Måste du ha trycksaker för flera tusen spänn då? Går ju att göra själv relativt enkelt. Musik i kyrkan, tärn och näbbklänningar går ju att komma undan billigare med; låt någon du känner sjunga, tärnan köper sin egen klänning och näbben kan ha något vanligt plagg dvs ej specialsytt.

• Fru A.S

Vill bara säga att vi gjorde våra inbjudningar, vigsel och festprogram själva i tron att det var billigt. Icke! Hade garanterat varit billigare att köpa färdiga inbjudningskort. Inte lika kul förstås, men enklare och som sagt billigare.

• jonnebo

Vad gäller fest- och vigselprogram så blir det ju billagare att göra det själv.

Tackkorten går också att göra själv, sen kan man ta ett kort och framkalla x antal x. Det blir inte så dyrt.

Man kan låta tärnan själv betala sina kläder.

Ska ni hyra frack så kostar den 1100 på Ingvors i Norrtälje. Hon är supertrevlig och bra service. Många Stockholmsbor åker ut dit. Hon har även Nixa klänningar som ligger i väldigt bra pris.

Fotograf, det finns någon som heter Janis foto som är billig, dessutom ingår transport mellan kyrkan och festlokalen.

Svar på tråden OJ! Dyrt!!! Satt o räknade på vad allt kostar UTOM festen!