• Soon

Det här med namnbyte - får man hem papper efter vigseln eller?

Hej! Gifte oss 17 juni (2 veckor sedan) och tog då min mans efternamn. Nu undrar jag när det går igenom? Hur lång tid tar det innan jag FAKTISKT heter det namnet? Kommer det papper hemskickade - bekräftelse? Papper om att jag skall ändra körkort och så?

Hur lång tid brukar det ta, någon som vet?

• Svar på tråden Det här med namnbyte - får man hem papper efter vigseln eller?
  • _ia_

Jag ringde till Skatteverket och frågade (för jag ville inte boka bröllopsresa i fel namn). Då fick sa hon som jag pratade med att det kunde ta "några veckor". Först måste de ju få papper från er vigselförättare om att vigseln faktiskt ägt rum som planerat. Men jag minns inte att hon sa något om att man får en bekräftelse.

Papper om att du ska skaffa nytt körkort kommer automatiskt från Vägverket när de får veta att du bytt namn. Så då får du ju en slags bekräftelse :)

• Soon

Tack för svar! Hm...borde jag avvakta då eller? Tycker det är så svårt att veta vad jag skall kalla mig. Frågar någon så säger jag mitt nya efternamn, men jag skriver fortfarande under med mitt gamla, eftersom det står på id:t

Ska jag avvakta med bankkort och pass tills jag får brev från vägverket tycker ni?

Hur skall man veta att det är "registrerat"?

Är totalt förvirrad känner jag.

• _ia_

Ring till Skatteverket och kolla. Det är ju där själva ändringen sker och därifrån du beställer personbeviset du måste ha när du ska göra nytt pass. Så innan ändringen gått igenom där kan du inte göra så mycket på pass fronten iaf.

Bankerna har säkert också nån rutin för sånt här. Är ju inte första gången det händer kan man tänka
    Jag skulle kontakta banken du är kund hos, det kan ju skilja sig mellan olika banker hur de gör.

Under tiden tycker jag din nuvarande lösning låter utmärkt :)

• Fiafria?

Jag fick en bekräftelse från Skatteverket, det tog bara ett par dagar. De flesta banker får uppgifter från folkbokföringen automatiskt. Jag gjorde så att jag väntade tills det kom post från olika ställen, och var namnet inte ändrat, kontaktade jag dom och ändrade "manuellt".

Ett jättebra tips är att skaffa en e-legitimation, för då kan man själv titta på Skatteverkets hemsida hur man är folkbokförd, och även beställa olika registerutdrag. Kolla under e-tjänster på www.skatteverket.se

Svar på tråden Det här med namnbyte - får man hem papper efter vigseln eller?