Ska försöka svara på en del iaf..
Du kan skriva ett äktenskapsförord innan bröllopet eller när som helst under äktenskapet. Men äfo:et kommer ju inte att börja gälla förrän den dagen det registreras hos tingsrätten. Om du gifter dig och tänker vänta med att skriva ett så gäller ju de lagar som är tills den dagen ni registerar. Det finns ju alltså en teoretisk möjlighet att mannen vägrar skriva ett sådant när det väl blir aktuellt, så det är ju alltid bäst att skriva ett så tidigt som möjligt..
Hur specifik du måste vara är ju beroende på vad du äger och hur du vill ha det. Det är svårt att besvara..
Ang arv så kan man göra på två sätt. Antingen så skriver man i äfo att allt som erhålls genom arv från och med nu ska vara enskild egendom, och alltså inte gifträttsgods. Eller så ser man till att de personer som kan tänkas ge dig ett arv skriver in i sitt testamente att arvet ska vara enskilt, då blir det så automatiskt. Men om den som avlider inte har ett testamente utan du ärver på vanligt sätt så kommer ju arvet att ingå i ert gemensamma om du inte skrivit något äfo.
Du kan skriva ett själv, men det är verkligen inte att rekomendera. Det är lite knivigt och det är bäst att en jurist kollar på det så att det blir rätt. sen ska äfo registreras hos tingsrätten för att det ska gälla. Man kan alltså inte bara skriva ett papper och lägga i byrån. Man kan få hjälp med detta tex. hos banken eller hos vissa begravningsbyråer, eller försäkringsbolag. Det kostar beroende på hur avancerat det blir, äger ni mycket och det blir krångligt atts kriva så kan det ju kosta lite mera. men runt en 1000kr kan jag tänka mig.
Äfo gäller vid bodelning. En bodelning görs när äktenskapet upphör, sen om det är på grund av skilsmässa eller dödsfall spelar ingen roll. Men jag _tror_ att man kan skriva ett äfo som bara gäller vid skilsmässa, om det är det man vill... Men generellt så gäller ett äfo alltså vid båda delarna.
Jag har bara 20p juridik i bagaget och det är ju inte så mycket så jag lämnar mina svar med en brasklapp om att jag inte gör sånt här att det säkert finns andra som vet bättre och mer än jag..