• KolanKolan

Abort - senaste mens - vilken?

Hej! Jag har läst runt lite om abort och det står att man räknar från "senaste mensens första dag".. jaha - men vilken mens? Alltså den man hade innan den försenade eller just den försenade.. jag hade mens för ungefär en vecka sen.. om min skulle bli försenad den 22 juli.. är det den försenade mensens första dag man räknar efter?

Jag ska nämligen på semester och vill veta varifrån man börjar räkna veckorna..

SUPER TACK!

• Svar på tråden Abort - senaste mens - vilken?
  • KolanKolan

Jag vet inte om jag är tydlig.. men jag menar, räknar man med dessa veckor nu innan den eventuella försenade mensen.. då blir det fyra extra veckor som man kanske inte ens var gravid på =/ Eller menar man att, om mensen ska komma 22 juli och den inte kommer, man gör ett gravtest och det visar positivt.. är det därifrån man börjar räkna, alltså från 22 juli...

• Bridzi

Man räknar från den senaste mensen DU HAFT. En ev graviditet börjar ju vid ägglossningen, som vanligtvis sker omkring 2 veckor efter senaste mensen.
    Men, menar du att du är orolig att du är gravid nu?

• KolanKolan

Jag vet inte om jag ska säga att jag är orolig. Jag har ätit P-Piller i över ett år och det har gått bra för oss hela tiden. Trots vissa slarv med dem. Nu efter min mens påbörjade jag kartan helt korrekt och har varit noga med att inte slarva med dem denna gången. Efter mensen hade vi sex. P-Piller ska ju skydda och de har gjort det hittills men eftersom jag ska vara utomlands i ca en månad ville jag veta varifrån man börjar räkna OM (Ta i trä) min nästa mens skulle vara försenad. Jag kommer hem till Sverige runt den 20e Augusti. Därför undrade jag ifall man räknar veckorna från den försenade mensen eller den föregående (innan den försenade) Om man räknar den innan den försenade skulle det vara vecka 8 runt den 20 aug antar jag.. Jag vill bara IFALL ATT (Ta i trä igen) veta hur långt gången man är och vilka alternativ man då har.. tycker att abort ska ske så tidigt som möjligt om man nu är tvungen att gå igenom det som jag skulle vara.

Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Nu hoppas jag inte att det blir så i mitt fall eftersom mina P-Piller har gått att lita på hittills TROTS slarv ibland och nu har jag verkligen varit noga.

• Bridzi

Dåså, då har du säkert inget att oroa dig över! Åk du på semester och ha det bra!

Svar på tråden Abort - senaste mens - vilken?